Page 159 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 159
ujhelyi adrienn: Az internet mint szocializációs közeg 157 beszélgetünk vele, de a valódi nevét nem tudjuk. Az anonimitás internetes közeg- 12 ben többféle módon értelmezhető: jelentheti a valódi név hiányát, az álnéven (nick) való kommunikációt (pszeudonimitás), a kódszámon való szereplést, a kuk ko lást, vagyis mások beszélgetésének megfgyelését, anélkül, hogy bárkinek lenne erről tudomása. Továbbá fontos elkülöníteni a valódi (technikai) anonimitást, mely az azonosíthatóságot lehetővé tevő információk eltávolítását jelenti, míg a szociális anonimitás inkább az észlelésben jelen lévő azonosíthatatlanságot takarja, azt, hogy valaki anonimnek hiszi magát. 13 Az online kommunikációt nemcsak a személyes beszélgetésekkel, de a korábbi médiaformákkal is összevethetjük. Ebből a szempontból az egyik legkiugróbb jel- legzetessége az interaktivitása: a net sokkal nagyobb fokú részvételt követel, mint a hagyományos média. Számtalan lehetőséget kínál a másokkal való kommuniká- lásra, a feltett anyagokkal való interaktivitásra, a saját tartalom publikálására, ese- tében már nem is (passzív) közönségről, hanem (aktív) felhasználókról beszélünk. Az internetet továbbá konvergencia jellemzi: multimediális, vagyis kombinálja a ko- rábbi technológiákat (kép, videó, hang, szöveg), emiatt használható televízióként, faxként, telefonként, rádióként vagy újságként. A hagyományos médiával szemben nem központilag irányított, alapvetően demokratikus jellegű, ezért nehéz bármiféle cenzúrát, társadalmi kontrollt alkalmazni. Fontos továbbá, hogy az online szövegek felépítése a korábbi lineáris helyett hipertextuális, vagyis linkeken keresztül meg- valósuló hálózati elrendezés jellemzi. Ezen a ponton fontos felhívni a fgyelmet arra, hogy az internet nem homogén en titás, technikai, pszichológiai és kommunikációs szempontból is különböző köze- gek ből áll. Teljesen eltérő jellegzetességekkel bír az aktív chatelés vagy a passzív blog olvasás, egy weblap magányos nézegetése, vagy a részvétel egy többszereplős online játékban. Maguk az internetaktivitások is széles spektrumot ölelnek fel 14 a vásárlástól az ismerkedésen át egészen az online pszichoterápiáig. 3. Internethasználati statisztikák A gyerekek internethasználatával kapcsolatban nehéz pontos statisztikai adatokhoz jutni, mivel a legtöbb kutatás 14 (olykor 16 vagy 18) éven felülieket vizsgál, azok a kutatások, melyek kifejezetten az ennél fatalabb generációt vizsgálták, mára jórészt 12 Shanyang Zhao – Sherri grasMucK – Jason Martin: Identity Construction on Facebook: Digital Empowerment in Anchored Relationships. Computers in Human Behavior 24. 2008. 1816–1836. 13 Stephen hayne – Ron rice – Paul licKer: Social cues and anonymous group interaction using group support systems. System Sciences, 1994. Proceedings of the Twenty-Seventh Hawaii International Conference. 1994. 14 Patricia Wallace: Az internet pszichológiája. Budapest, Osiris, 2002.
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164