Page 155 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 155
ujhelyi adrienn Az internet mint szocializációs közeg 1 Közhelyszerű az állítás, hogy a mai fatalok megváltozott szocializációs közegben nevelkednek. A kérdés az, hogy az új médiumok technológiai sajátosságai milyen jellegű és mértékű változásokkal járnak együtt. A továbbiakban először az interne- tet próbálom meg elhelyezni a média történetfolyamában, majd áttekintem, hogy az új technológia milyen sajátos pszichológiai jellegzetességekkel bír, mely megkülön- böztetheti az offine interakcióktól, valamint azt is, hogy ezek milyen pszichológiai és szociális következményekkel járnak. A következő rész e változások pedagógiai vonatkozásait tekinti át, valamint egy kapcsolódó fogalmat, a digitális generációt. A fejezet a médiaszocializáció sokrétű koncepcióját több oldalról is érinti: a cím implikálja, hogy középpontban a média – adott esetben az internet – mint szocializá- ciós ágens áll, vagyis azt járom elsősorban körül, hogy milyen szocializációs kö zeget hoz létre, jellegzetességei milyen hatásokkal bírnak a társas-társadalmi atti tű dökre és a viselkedésre. De szóba kerül az is, hogy mely tényezők befolyásolják a média- használat elsajátítását, melyek a legfontosabb készségek, illetve a környezet – elsősor- ban a szülők és a tanárok – társas támogatása milyen szerepet játszik ebben a folya- matban 1. Az internet A huszadik század közepétől kezdve több olyan technológiai eszköz jelent meg, melyeket a digitális jelleg, a hálózatalapúság és az interaktivitás jellemez. Ezeket összefoglalóan új médiaeszközöknek szoktuk nevezni, ideértve például az internetet, a számítógépes játékokat, a CD-ROM-ot, a digitális kamerákat és a mobiltelefonokat. Ezek közül társas hatásait tekintve kiemelkedik az internet, mely a hatvanas évek néhány összekötött gépéből mára egy, az egész világot összekapcsoló, hálózati mé- diummá vált. Az internet nemcsak technológiai értelemben változik rendkívül di- 1 A fejezet az alábbi cikkeimből tartalmaz aktualizált részleteket: Internet és pszichológia. Szerkesztői bevezető. (társszerző: Kende Anna) Alkalmazott Pszichológia 1. 2014. Digitális nemzedék – szociál- pszichológiai nézőpontból (2013) Digitális Nemzedék Konferencia – absztrakt kötet, Iskola 2.0. Digitális generáció az oktatásban, Iskolakultúra 11 2009