Page 160 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 160
158 Médiaszocializáció elavultak. Az EU Kids Online 2014-es jelentése szerint a gyerekek internethasz- 15 nálatával kapcsolatos publikációk majdnem fele a 13 felettiekre fókuszál, és csak tizedük koncentrál a 7 éven aluliakra. Az összefoglaló tanulmány 33, jórész európai ország eredményeit összevetve azt emeli ki, hogy a gyerekek szülővel közös média- használata nagyon hamar kezdődik, már 1 éves kortól jellemző. A 9–16 évesek leginkább iskolai munkákhoz használják (85%), játékra (83%), videónézésre (76%) és chatelésre (62%). Kétharmaduk nyilatkozta azt, hogy jobban ért az internethez, mint a szülei Magyar adatok az előző kutatásból elérhetők. A magyar gyerekek internethasz- 16 nálatának jellemzői a nemzetközi trendeket követik, a 9–16 év közötti magyar gye- rekek közel 60%-a napi szinten használja, további 35%-uk hetente egy-két alkalom- mal csatlakozik az internetre. Az önálló internethasználat kezdete átlagosan 9 éves korra tehető, és ez az adat csökkenő tendenciát mutat, valahol 5–6 éves kor környé- kén fog stabilizálódni. A jómódú, iskolázott szülők gyermekei még hamarabb kez- dik, illetve az idősebb testvér jelenléte is korábbra tolja a használat kezdetét. A gyer- mek kora befolyásolja, hogy hányféle tevékenységet űz az interneten: a leg fatalabbak kevésbé változatos aktivitást mutatnak, ők leginkább a virtuális világok, karakterek kialakításával töltik az online időt, az idősebb gyerekek pedig szívesebben töltenek le különböző tartalmakat, illetve kommunikációs célokra használják a világhálót. A gyerekek kétharmada rendelkezik legalább egy közösségi oldalon saját profllal, közülük minden második több regisztrációval is. 4. Az internet szociális hatásai, következményei Az internethasználat hatásainak feltérképezése nem könnyű. Az internetet a folya- matos technológiai megújulás jellemzi, hatása továbbá nagyban függ a közegtől és a tartalomtól, illetve természetét és nagyságát tovább módosítja jó pár személyes tényező: a gyerek kora, érettsége vagy szülői háttere. Befolyásoló tényező maga a tartalom is: nyilvánvalóan más hatással bír egy kifejezetten oktatási célból létre- hozott weboldal, mint az elsősorban felnőtteknek szánt oldalak. A gyerekek vizsgá- lata ráadásul semmilyen területen nem egyszerű: viselkedésükről gyakran a felnőt- teket kérdezik, ami nyilvánvalóan torzítja az eredményeket, a velük folytatott kutatás sajátos etikai problémákat is felvethet, nem utolsósorban a gyerekek nem emelhetők ki a család egészéből, a társas kontextust mindig fgyelembe kell venni. A hatásokat is érdemes osztályozni például szándékos és szándékolatlan, rövid és 15 D&T Marketing Kutató és Tanácsadó Iroda: A családban nevelkedő gyermekek mint az informá­ ciós társadalom hírnökei. Kutatás az Informatikai és Hírközlési Minisztérium megbízásából. Fanta Trendriport 2008; NRC VMR 2008. nrc.hu; Kid.comm 2008, 2011. mediatorveny.hu 16 Eu Kids Online (2012) http://www.lse.ac.uk/collections/EUKidsOnline/, VMR 2007 és 2008, Kid. comm 2008, 2011.
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165