Page 166 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 166
164 Médiaszocializáció játékok agresszív viselkedést kiváltó hatásaival kapcsolatos aggodalmak nem indo- kolatlanok. Az internethasználat és agresszió kapcsolata nemcsak azt jelentheti, 40 hogy előbbi növeli az utóbbi megjelenési gyakoriságát és erősségét, hanem egészen újszerű formákat is ölthet. A cyberbullying (online zaklatás) ugyan elnevezésében a klasszikus bullyingra hasonlít, de sok szempontból eltérő jellegzetességekkel bír. Az online zaklatás olyan ellenséges, zaklató és ismétlődő károkozó magatartást jelent, melyet valamilyen elektronikus eszköz közvetít. Megjelenési formái között 41 említhető a bántó, gyűlölködő tartalmak küldése, pletykák terjesztése online, vala- mint a megszégyenítő képek és videók megosztása az interneten. Empirikus adatok 42 bizonyítják, hogy ez utóbbi érzelmileg sokkal megterhelőbb, mivel sokkal nehezebb elmenekülni előle: nem kapcsolódik egy földrajzi térhez (iskola), így a támadó bár- mikor és bárhol lecsaphat az áldozatra, illetve a megalázás már nem marad néhány ember titka, jórészt az online nyilvánosság előtt zajlik. Ami még nehezebbét teszi az áldozatok helyzetét, az az, hogy nem ismerik támadójukat: az elektronikus zak- latás legtöbbször anonim módon vagy álnéven történik. Az egyik klasszikus formá- ja az ún. sexting, vagyis amikor a fatal egy (fél)meztelen fotót küld a barátainak, sze relmének. Ami aztán rossz kezekbe kerülve – vagy egyszerűen egy szakítás után – a megalázások végtelen sorát jelentheti. Az ilyen jellegű visszaélések gyakoriak, és az sem szokatlan, ha öngyilkossággal végződnek. 43 5. Digitális generáció A korábbiakban felsorolt internetes sajátosságok, illetve azok következményei nagy- ban befolyásolják a médiatelített közegben szocializálódott gyerekek kognitív és szociális fejlődését. A változások kiterjedtsége miatt e nemzedék külön nevet is kapott, a szakirodalom általában digitális generációnak nevezi őket. A mai gyere- 44 kek számára az internet nem (csak) tömegkommunikáció, annál sokkal több: a sze- mélyes kommunikáció eszköze, az önmegvalósítás terepe, megnyilvánulási lehetőség. Számukra a technológia gyors, mindenhol elérhető, személyre szabható (per szo na- li zálható), multifunkcionális és interaktív. Ebből logikusan következik, hogy az új nemzedék gondolkodásmódja, a jövőről alkotott elképzelései, a társadalommal kap- csolatos attitűdjei jelentősen különbözik az előző generációétól. 40 Neil MalaMuth – Daniel linZ – René WeBer: The Internet and Aggression: Motivation, Disinhibitory, and Opportunity Aspects. In: Yair aMichai – haMBurger (eds.): The Social Net. Oxford, Oxford University Press, 2005. 165. 41 doMonKos Katalin: Cyberbullying. Alkalmazott Pszichológia 1. 2014. 59. 42 taBBy project 2012. http://ing.tabby.eu/the-tabby-project.html 43 doMonKos i. m. (41. lj.). 44 Egyéb elnevezések: y generáció (az x generációt követő nemzedék, 1981–2001 között születettek), z generáció (az y generáció utáni, vagyis a 2001 után születettek), c generáció (vagyis computer), i generáció (információ), netgeneráció, cyberkids, Google generation, screenager, homo zappiens, Nintendo generáció.
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171