Képregényfilm?

2020. 07. 01. film cikk 9–10. évfolyam

Napjaink filmgyártását és a sorozatok világát minden eddiginél jobban meghatározzák a képregényfeldolgozások és a szuperhősök. Olyannyira, hogy elindult egy kanonizációs folyamat, és már a szakértők is gyakran külön halmazként, zsánerként kezelik. Bár ez a folyamat még mindig nagyon az elején tart, jogosan vetődhet fel a kérdés: műfaj-e a képregényfilm? Ha igen, mi jellemzi? És ha nem, akkor mi van helyette?

Az első kérdésre a válasz tömören: a képregényfilm nem értelmezhető műfajként. Hiszen ebben a formában a könyvadaptációkat is külön műfajként kéne kezelnünk. A filmes zsánereket rendszerezhetjük kiváltott hatásuk (pl. vígjáték, horror) vagy jellemző témájuk alapján (pl. sci-fi, krimi). Ezek alapján tisztán egyik kategóriába sem sorolhatóak a képregényfilmek, mivel a könyvekhez hasonlóan az alapokat szolgáltató művek is rendkívül széles spektrumot ölelnek fel, és a klasszikus filmműfajok hatását sem nélkülözik. A vicces, napi képregénycsíkok mellett ugyanúgy léteznek életrajzi ihletésű melodrámák, mint történelmi témájú vagy éppen bűnügyi, fantasy és sci-fi képregények. Nehéz lenne egy kalap alá venni például a Garfieldot a Sikersztorival vagy a The Walking Deaddel. Stílusukban is éppen ennyire eltérőek lehetnek: elég csak összevetni Tim Burton és Christopher Nolan Batman filmjeit, vagy szembeállítani a Sin City túlstilizáltságát A kárhozat útjával vagy a Jokerrel. Nincs tehát egy olyan egységes hatásorientáció, tematika vagy ikonográfia, ami a képregényfilmek osztályát önálló zsánerként legitimálná. Létezik azonban egy olyan tematikai elem, egy ikonikus figura, ami a képregények lapjain született meg: ez pedig a szuperhős.

A szuperhősök elég hamar megtalálták helyüket a mozivásznon is, így fejlődésük szinte párhuzamosan történt a képregényekben és a filmekben (az első Superman és Batman feldolgozások már a karakterek 1938-as születése után pár évvel megkapták első mozgóképes adaptációikat: előbbi 1941-ben animációs formában, utóbbi 1940-ben filmsorozatként).

A filmek természetes módon használták fel a lapokon ábrázolt hősök kinézetét és képességeit, miközben időnként a vásznon is új attribútumokkal gazdagodtak, amik aztán visszaköszöntek a képregények lapjairól is. Napjainkra odáig jutottunk, hogy szinte az összes ismert (és közepesen ismert) szuperhős szerepelt már filmben vagy sorozatban. Mellettük pedig olyan szuperhősök is megjelentek, akik képregényes alap nélkül először a vásznon vagy képernyőn láttak napvilágot. Tehát nem minden szuperhősfilm képregényfilm, de az alapok közösek.

A mozik világát jelenleg meghatározó szuperhősfilmekre lehet igaz az a megállapítás, hogy elkezdtek önálló zsánerként funkcionálni. A műfaji kanonizáció alapja tematikai, mert nagy szerepet játszik bennük a szupererő kialakulása, felfedezése, a képességekkel való együttélés és a vele járó kihívások. Vagy szupererő híján az azt biztosító technológiai vívmányok megalkotása, megszelidítése – és természetesen a világ megmentése, miközben a hősök saját démonaikkal is harcra kelnek. A Marvel és DC népszerű karaktereit szerepeltető filmek számos mára kodifikált műfaj ikonográfiáját és hatásmechanizmusát felhasználják, de az egyes zsánerek, szubzsánerek dominanciája filmenként változó. Minden filmnek tartalmaznia kell humort, az érzelmi töltetért felelős melodrámát és akciót, jellemzően szerepelnek tudományos-fantasztikus elemek is, de az egyes filmek közt ugyanúgy előfordul királydráma és háborús film, mint kémthriller, inváziós sci-fi vagy a rablást tematizáló heist film is.

A képregényfilm és a szuperhősfilm határai gyakran elmosódottak. Nem minden képregényfilmben szerepelnek szuperhősök

 és nem minden szuperhősfilm rendelkezik képregényes alappal.

 

Egy képregényadaptáció végtelen számú műfajban, stílusban és témában létezhet, míg a szuperhősfilmek narratíváját tematikailag meghatározza a főszerepben tetszelgő fantasztikus figura. A képregényfilm inkább egy el- és kiterjedt gyűjtőfogalom, míg a szuperhősfilm egy megszilárdulni látszó filmes zsáner.

Feladatok:

A képregény- és szuperhősfilmeknek nyilvánvalóan nagy a közös halmaza. Keressük meg a közös halmazon kívül állókat!