Page 107 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 107
Andok MónikA: Médiahatások 105 Az inger-válasz modell „E modell hátterében a tömegtársadalom egyfajta sajátos értelmezése áll: a szá- zad elején a tömegtársadalmakat atomizált egységek halmazaként fogták föl, vagyis úgy vélték, hogy ha egy inger a társadalom valamennyi egyedéhez eljut- hat, azok valamennyien ugyanúgy fogják föl, s többé-kevésbé azonos módon válaszolnak rá. (…) Erre az elgondolásra támaszkodnak a háborús propaganda- elméletek. Az S/R (inger/válasz) modell tehát a társadalomnak ezen a 19. szá- zadból örökölt eszméjén alapszik. A modell azért arathatott jelentős sikert, mert teljes összhangban volt a kor társadalomelméletével és pszichológiájával. Ezen túl a médiumok a propagandához folyamodtak, s ez láthatólag sikerrel járt: a propagandának sikerült meggyőznie a hadviselő felek lakosságát.” (Lázár, 2005: 125) Az 1920-as évek végén, a 30-as évek elején még egy nagy hatású (és sok kritikát kiváltó) kutatás folyt az Egyesült Államokban egy magánalapítvány fnanszírozá- sával, mely az alapítvány neve után a Payne Alapítvány kutatásai nevet kapta A Payne Alapítvány által fnanszírozott 13 kutatási program 1929 és 1932 között zajlott, szociológusok és pszichológusok bevonásával flmeket elemeztek. A kuta- tás összefogásával az akkor legelismertebbnek számító chicagói szociológiai inté- zetet és akkori vezetőjét, Herbert Blumert bízták meg Ohio államban mintegy ötven közösséget vizsgáltak Elemeztek tartalmi szempontból mintegy 1500 fl­ met, vizsgálták a közönség összetételét (a gyerekeknek fontosabb volt a mozi, mint a felnőtteknek) és a flmeknek a gyerekekre gyakorolt hatását. Ez utóbbi esetében elemezték a gyerekek információs szükségletét, attitűdváltozásaikat, va- lamint a flmnézés egészségre gyakorolt hatását (az alvásra fordított idő vonatko- zásában) Módszertanilag színes volt a kutatás: volt köztük laboratóriumi vizsgá- lat, interjú és napló is. Az eredményeiket 1933 és 1935 között publikálták nyolc kötetben. A kutatás eredményeit összegző kötet címe: Our Movie-Made Children S amit találtak: a flmek hatása erős és közvetlen, több flm esetén összegződik is a befogadóban A média eléri, hogy utánozzák az ott látottakat, valamint érzel- mileg is befolyásolja a befogadót, arra is képes, hogy antiszociális mintákat ül- tessen el a gyerekekben. A kutatás kritikája érinti a módszertani problémákat, pl. kontrollcsoport hiánya, valamint azt, hogy túlontúl messzemenő következtetéseket vonnak le a beszámolókból (Székedi, 2012).
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112