Page 123 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 123
Andok MónikA: Médiahatások 121 4.1. ábra: A hagyományos és a hálózati tematizációs megközelítés modellje (Guo, 2013: 117 alapján) A napirend-kijelölés hagyományos felfogása A média napirendje A nyilvánosság napirendje 1. a) elem 1. a) elem 2. b) elem 2. b) elem 3. c) elem 3. c) elem 4. d) elem 4. d) elem 5. e) elem 5. e) elem A napirend-kijelölés hálózatos modellje A média napirendje A nyilvánosság napirendje a) elem a) elem d) elem d) elem b) elem b) elem e) elem e) elem c) elem c) elem A tematizációs kutatások mind a mai napig hihetetlen népszerűségnek örvendenek a médiakutatásban, bár akadnak bírálói, akik szerint csupán evidenciákat mond ki (Lázár, 2005: 129). Úgy vélem, az elmélet népszerűsége annak is köszönhető, hogy a politikai kommunikációban remekül alkalmazható módszer, nemcsak a média- elemzés, de a kommunikációs tervezés fázisában is 4.2.3.3. Használat- és élménykutatás Ha manapság egy hétköznapi ember informálódni szeretne a legfrissebb hírekről, valószínűleg „felmegy” egy internetes hírportálra; ha esztétikai élményre vágyik, színházba megy; ha az élettel kapcsolatos mély kérdésekre keres hiteles választ, szépirodalmat fog olvasni; ha a barátaival szeretne egy jó programot, akkor esetleg moziba megy, s ha csak a mindennapos feszültségét vezetné le, akkor zenét hall- gat, vagy tévét néz. Vagyis aktív, tudatosan szelektáló módon megkeresi azt a mé- diumot, médiatartalmat, amely a leginkább illik pillanatnyi szükségleteihez, amely képes e szükségleteit kielégíteni. Ebben a modellben a fgyelem középpontjában már nem a média, hanem a használó áll A felhasználó, aki aktív, médiahasznála- tát valamilyen cél elérésére szervezi Azt, hogy milyen igényét milyen médiatar-