Page 135 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 135
5. Médiaműveltség Aczél PetrA A gyermekzsúrok zsivaját ma már nem a lovagi harc, az indiánosdi vagy a társas- játék izgatott hangjai, vitája vagy drukkolása teszi jellegzetessé, hanem a tévéből vagy számítógépből (de mindenesetre valamilyen képernyő-felszínről) érkező za- jok. A játékkonzolok, a megejtően sugárzó tabletek és mindenre kész okostelefonok, a digitálisan megformált számítógépes elfoglaltságok töltik meg a ma gyermeké- nek társas tereit. És nem csak az övéit. Valamennyien – de legalábbis a digitális szakadékon innen valamennyien – az internet előtt, leveleinket lehíva vagy a hírek masszájában szívósan haladva a várt mondat felé mediatizálódunk: háttérben a rá- dió és a digitális televízió kékes fénye, kezünkben és fülünkben okostelefon-kellé- kek, zsebünkben kicsiny adattüske, karunkon gumibőr szíjú okosóra, ami már egy ideje jelzi, hogy nem mozogtunk eleget, és a kalóriafelhalmozásunk szégyellni- való „Előttünk egy kérdés, amely rengeteg vitát gerjesztett, de csak elenyésző szám- ban vezette a feleket egyetértésre Nagyszámú kutatás irányult a viselkedésre vagy a magatartásra vonatkozó hatások felderítésére. És az egyetlen, közmegegyezéssel nyugtázott következtetés az volt, hogy a médium befolyása kultúránkra meghatá- rozó és mélyreható” – írta Gregory L. Ulmer 1989-ben a televízióról (Ulmer, [1989] 2004: 10). Ez az egyetlen megjegyzés ad alapot arra, hogy leszögezzük: a kultúránk, amelynek alakítói és lakói egyaránt vagyunk, mediatizálódott Folya- matosan, intenzíven, velőnkig és magától értetődően. Bárhol bármelyik pillanat- ban elérünk bárkit, és elérhetők vagyunk elvileg bárki számára. Teljes felületen látszódhatunk és érintkezhetünk Hat ránk a média, és mi is hatunk általa önma- gunkra. Ezt a hatást mérni és ellenőrizni igen nehéz feladat. Nem csupán azért, mert nincs a hatástól függetleníthető nézőpont, hanem azért is, mert nem találunk olyan tágra nyitható idő- vagy térperspektívát, amelyben egy hatásról ne lehetne valamit és ugyanakkor annak ellenkezőjét is állítani. Példaként érdekes gyermekek médiafogyasztásának következményeit kutató elemzéseket áttekinteni: párhuza- mosan állítják, hogy a számítógépes játék antiszociális tevékenység, illetve hogy éppen hogy nem azok: egy, a könyvnél a gyermek világához jobban illő, értelmező közösséget hoznak létre (Buckingham, 2008). A felnőtt internethasználókkal kap- csolatban egyszerre érvényes az a két ellentétes megfgyelés, hogy az internet fokozza a nyitott, véleményváltozással járó vitára való hajlamot, és hogy az inter-