Page 139 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 139
Aczél PetrA: Médiaműveltség 137 részéről. Önkéntes Apple-rajongók agyműködéséről készült mágneses rezonan- ciás felvételekkel azt bizonyították, hogy a vallásos emberek agyában a vallási szimbólumok által kiváltott reakciókkal megegyező agyműködés tapasztalható a technológia és termékcsoport „hívei” részéről, ha a kedvenc készülékeikre néznek. A technológia eszerint többet nyújt funkciónál: világrendet és értelme- zést kínál 5.1.1. A média három arca A nyomtatott média megkívánja az olvasás és az információk olvasással történő szerkesztésének kompetenciáját: készséget, amely a megértésen és összefüggések feltárásán keresztül, vonalszerű logikával vezet az értelmezéshez. A befogadás ak- tív, az értelmezés folyamata azonban nem ágyazódik interaktív térbe A közlés és befogadás vonalai nem metszik egymást A hagyományos elektronikus média tartalmainak befogadásához nincs szüksé- günk semmiféle „képesítésre”, látni és hallani optimális esetben természetszerűleg készek és képesek vagyunk A befogadás így könnyebb, de egyben fókuszálatla- nabb lesz Elkapcsolunk, ha nem tetszik valami De a tetszés már nem feltétlenül az ismeretszerzés vagy elmélyítés igényének, hanem az érzelmek vagy attitűdök, sőt sokszor csupán az ingerek szintjén dől el. Az újmédia (az egybeírásról lásd 5.2.1. fejezet), vagyis a számítógéphez, mobil- technológiához, internethez, közösségi médiához kötött befogadás ismét kom- petenciákat kíván A technológiai-informatikai nyelv ismeretét, a technikai kom- munikáció algoritmikus szabályait, az új kommunikációs (képi, nyelvi) kultúra jeleiben és protokolljában való jártasságot, a médiaszöveg átjárhatóságának, egy- másba ágyazottságának kezelését A nyomtatott médiával szemben itt nem a meg- értésen, a gondolatok kiegészítésén, az ember gondolkodásfolyamába, élettörténe- tébe való beillesztésén fáradozunk, hanem a megértés lehetőségének kitágításán és azon, hogy minél hatékonyabban váljunk résztvevővé a hipertext csomópontokra bogozott gondolathálójában és milliónyi élettörténetében. Az újmédia ellentétben a hagyományos elektronikus médiával nem lineárisan, vagyis előre megszerkesztett, analóg, sorban egymásra szerveződő módon kínál számunkra információt, szóra- kozást, tanulságokat, hanem olyan, a személyes igényektől függően (on demand) induló, egymáshoz végtelen számban és szinten szerveződő módon, amelynek jel- legét nem előre meghatározott tervezés, hanem a kiindulópont hatóereje szervezi. Az újmédia interaktív, vagyis lehetővé teszi a bekapcsolódók kölcsönös jelenlétét. Ugyanakkor a kommunikáció virtuális, szimulált Ahogy a televízió és a rádió megbontotta a hely és tapasztalás egységét, úgy az internet megszüntette a sze- mély és a jelenlét egységét. Már nem biztos, hogy én vagyok jelen. Aki jelen van,
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144