Page 141 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 141
Aczél PetrA: Médiaműveltség 139 határozza meg irányát is” (Bahtyin, 1986: 243), feltételezhetjük, hogy a hibrid ki- fejezés az élményhibridizációhoz vezeti el a médiahasználókat. A médiakultúra olyan összetett jelenségkör, amelyben a technológiai, az intéz- ményi, az emberi, a történeti és az egyidejű, a közösségi és egyéni egyaránt te- remtő és tükrözött tényező. Ennek a jelenségkomplexumnak a feldolgozása és az ehhez kapcsolódó, szándéktalanul is kialakuló igények tudatosítása alapvető célki- tűzése a médiaműveltség oktatásának. 5.2. Új és változó média Ipszilonok és alfák, multitaskerek és netpolgárok, kiberkor és diginemzedék: egy új kultúra új szótárának folyton változó elemeit tanuljuk. Ez a nagy számok és a kis készülékek időszaka, amelyben nem a teret, hanem a fgyelmet kell leigázni, gazdasági előnnyé tenni (Hawk–Rieder, 2008). Ez a kor az aktív és „bölcs” töme- geké (Surowiecki, 2007), amelyben a világ népességének fele nézi ugyanazt a ze- nei videót (pl. Gangnam Style), majd fgyelmük a következő pillanatban több mil- liónyi médialehetőség és -funkció irányába szóródik szét. Amíg ezeket a sorokat írom több mint 60 ezer képet töltenek fel egy képmegosztó oldalra, majd 80 millió bejegyzés (csirip-tweet) jelenik meg közösségi felületeken, és sok százezren ru- háznak be az okostelefonok valamely új generációs modelljébe. Világraszóló kez- deményezések indulnak, amelyek globális hozzájárulásokat hívnak meg (pl. Glo- bal Pulse vagy Twitter Earthquake Detector). Korunk médiája a megtévesztően végtelen tér, kapcsolatok és adatok lehetőségét kínálja, alternatív és fejlesztett va- lóságot, szünetmentes, személyre szabott és interaktív információellátást Olyan információrobbanást, amelynek a mélyén mégis csak egyeseket és nullákat talá- lunk Társas viszonyaink a használt csatornák és tartalmak tekintetében átdigitali- zálódnak, aktivitásaink időben és térben gyorsulnak és sokszorozódnak. 5.2.1. Miért új? Miben új a digitális média? Milyen ideológiai és kulturális helyzetet biztosít szá- mára az „új” jelző? Mivel a fogalom már ezzel a megjelöléssel látszik rögzülni, e helyütt csupán az a célunk, hogy rávilágítsunk az „új” problematikusságára, és a jelző – jelzett szó kapcsolata helyett az „újmédia” egybeírt és egyben gondolt for- máját ajánljuk. Az „új” vagy „újdonság” vonatkozhat arra, ami a közelmúltban jelent meg, arra, ami friss, érintetlen, szokatlan és modern. Az „új” jelző legtöbbször túllép az idő- beliségen és valamiféle értékelést kölcsönöz a jelzett szónak. Ha tehát valamit az- zal jelölünk, hogy „új”, akkor egy hozzáállásbeli és jelentésbeli különbözést, a ré- gitől vagy megszokottól való elhatárolódást is ki akarunk fejezni, eltérő kulturális