Page 143 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 143
Aczél PetrA: Médiaműveltség 141 kadó kultúra, az identitás, a társas viszonyok új, meghatározóvá váló módjait és formáit. Az újmédia általános és specifkus meghatározásainak viszont mégiscsak ez utóbbiakra kell leginkább kielégítő választ adniuk. 5.3. Az újmédia meghatározása Ha elfogadjuk az újmédia terminus létjogosultságát – és nem elsősorban a kronolo- gikusan kirajzolódó médiumszaporodás vagy a kivitelező technológiák, hanem sokkal inkább a média identitásváltozása szempontjából –, akkor a meghatározásá- ban ésszerűnek tűnik az ó- vagy érett médiához való viszonyában mutatkozó meg- különböztető jellemzők megragadása. Eszerint az újmédia terminus vonatkozhat 1. új textuális tapasztalásokra: új műfajokra, szövegformákra, szórakozásra és mé- diafogyasztási mintákra; 2. a világ új reprezentációira: hiszen minden média, így az újmédia is, a képernyő alapú interaktív multimédiát, a reprezentáció bizonyos módját, kódját, nyelvét kínálja; 3. az egyének (használók és fogyasztók) és a mé- diatechnológiák között kialakuló új viszonyokra: a képi és kommunikációs média mindennapi befogadásának és használatának változásaira; 4 a megtestesülés, az identitás és a közösség közötti kapcsolat nyújtotta új tapasztalásokra: a személyes és társas idő, tér és helytapasztalás eltolódásaira, amelyek nagyban befolyásolják önmagunk és a világban betöltött helyünk megismerését; 5 a biológiai test techno- lógiai médiumhoz való viszonyának új elképzeléseire, koncepcióira: a valóságos és virtuális, az emberi és a mesterséges, a természet és a technológia különbségeire; 6. az organizáció és produkció új mintáira: a médiakultúra, médiaipar, médiagaz- daság, hozzáférés, szabályozás átszerveződéseire, integrációira; 7. az emberi fgye- lem új kihasználására és programozására; 8. a műveltség, írástudás új készségeire, a tudásformák megváltozására (Lister et al., 2003: 12–13). Az újmédia körébe tar- tozik a digitális szervezés sokféle technológiája és alkalmazása: az internet, a digi- tális televízió, a mobiltechnológiák, a széles körű hozzáférést biztosító kom- munikációs funkciók és lehetőségek (pl. Massive Open Online Courses), az új adattárolók és adatkezelő programok. Az újmédia kutatói az elméleti diskurzusokból a következő, újmédiát megkü- lönböztető kulcsjellemzőket emelik ki: digitalizáció, interaktivitás, hiper textu- alitás, hálózatosság, virtualitás. A digitális jelleg az adat szervezésére és tömö- ríthetőségére, az interaktivitás a tartalom létrehozására és az aktív tartalomalakító felhasználó létrejöttére, a hipertextualitás a tartalmak új, asszociatív, hálózatos fe- lettes összekapcsoltságára és kereshetőségére, a hálózatosság a kommunikációs vi- szonyok szervezésére, a virtualitás pedig az újmédia nyújtotta alternatív világok elérhetőségére vonatkozik. Lev Manovich (2001: 27–47) az újmédia nyelvének ki- alakításában más tendenciákat hangsúlyoz, melyek szerinte egyre nyilvánvalób- bakká váltak, „amint a komputerizáció a kultúra egyre mélyebb és mélyebb ré-
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148