Page 138 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 138
136 Műveljük a médiát! tosul egy-egy technológiában, applikációban az összes többi képessége Interneten kezdünk telefonálni, és okostelefonnal készítünk képeket vagy videót a családi ka- rácsonyról. Ha ma összeadjuk egy médiában gazdag otthon lakójának médiafo- gyasztásra szánt átlagos idejét, akkora számot (5-8 óra naponta) kapunk, ami való- színűsíti, hogy egy időben, párhuzamosan fogyasztja és használja a médiumai kínálta tartalmakat. Megváltozik a befogadás módja, az egymásutániságból szi- multánra vált, a médiafogyasztó a lehetőségek sokasodásával új fgyelemgazdálko- dásra kényszerül. A technológiai újítások, az új médiumok a „kulturális evolúció” legújabb fázisának erőforrásai is lesznek, miközben maguk is kultúrák, vagy ak- ként értelmeződnek. Általuk, miattuk és velük átformáljuk kultúránkat, hozzáiga- zítjuk az információk elszabadult versenyének kapacitásához, gyorsaságához és nyerseségéhez Vallásháború? Azt, hogy a technológia kulturális formaként is jellemezhető, Umberto Eco egy 1994 szeptember 30-án az Espresso hetilap „La bustina di Minerva” című rovatában megjelent publicisztikájában írja: „Tény, hogy a világ két részre, a Macintosh használóira és az MS-DOS kompatibilis számítógép használóira osz- lik Biztosan állíthatom ugyanis, hogy míg a Macintosh katolikus, addig az MS-DOS protestáns. A Macintosh igazi ellenreformátor, amelyet a jezsuiták ra- tio studioruma, mindenre érvényes tanulmányi szabályzata irányít Barátságos, derűs, békeszerető, megmutatja híveinek, hogy hogyan érhető el lépésről lépés- re – ha nem is a mennyek országa, de az a pillanat, amikor a dokumentum ki- nyomtatva kézbe vehető. Katekisztikus (vagyis nevelő elvei szervesek és rend- szerezőek, és az élet teljességének megélésére irányítanak): a kinyilatkoztatás lényege egyszerű formulákban és ragyogó ikonokkal fejeződik ki. Itt mindenki- nek joga van az üdvösséghez. A DOS protestáns, sőt kálvinista. Megengedi a szöveg szabad értelmezését, de nehéz személyes döntéseket kíván, a használót homályos hermeneutikával terheli, és abból indul ki, hogy nem mindenki üdvö- zül. Ahhoz, hogy a rendszert működésbe hozza, a használónak magának kell értelmeznie a szabályokat: messze a barokk közösség mulatozóitól be van zárva belső küzdelmei magányába. Persze, ez ellen szólhat, hogy a Windowsra való áttéréssel a DOS-világegyetem egyre inkább emlékeztet a Macintosh ellenre- formátori szerepére. Valóban: a Windows az anglikán egyházszakadást képvi- seli, nagy ívű szertartásokat a katedrálisban, de egyúttal a DOS-hoz való visz- szatérés nem szűnő lehetőségét is. (…) Természetesen a két rendszer katolicizmusának és protestantizmusának semmi köze használóik kulturális- vallási beállítódásához.” Eco allegóriáját igazolni látszik egy, a BBC megbízá- sából 2013-ban készült kutatás eredménye, amely arra volt kíváncsi, miért vál- tanak ki az Apple-termékek ilyen mély és hűséges ragaszkodást használóik
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143