Page 22 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 22
20 Műveljük a médiát! Természetesen más felosztási lehetőségek is elképzelhetőek és érvényesek a mé- diakutatásban Baran például négy nagyobb csoportba sorolta a médiaelméleteket: a posztpozitivista, a hermeneutikai, a kritikai és a normatív csoportba (Baran– Davis, 2000), Fourie pedig nyolcas felosztást követ: pozitivista elméletek, kritikai elméletek, a jelentés létrehozását vizsgáló elméletek, a technológiai determiniz- mus, az információs társadalom elmélete, a posztstrukturalista-posztmodern elmé- let, a posztkoloniális és végül a normatív elmélet (Fourie, 2007) A médiaelméle- tek eltérő csoportosítási lehetőségeit az I.A melléklet mutatja be összegző módon. 2.2. ábra: Couldry piramismodellje (Couldry, 2012: 7) Társadalmi irányultságú médiaelmélet 3. A médiaszövegek elemzései 1. A média politikai gazdaságtana 2. Médiumelmélet 2.1. Mégis, hányféle média? Fogalmi meghatározások „[A] nyelv az a médium, amelyen keresztül a beszélők gondolatait és érzelmeit észleljük. Amennyiben a kézzelfogható dolgok világában a médium, amelyen ke- resztülnézünk, tökéletesen áttetsző, a fgyelmünk teljes egészében a vizsgált tárgy- ra irányul, a médium köztes szerepére a folyamatban ilyenkor teljesen érzéketle- nek vagyunk, létezését szinte észre sem vesszük. Ámha a médiumban bármiféle hiba merül fel, hogyha homályosan látunk általa, vagy vizsgálódásunk tárgya tökéletlenül reprezentáltnak tűnik, netán biztosak vagyunk benne, hogy rosszul reprezentált, fgyelmünk a tárgyról rögtön magára a médiumra helyeződik át.” (George Campbell: A retorika flozófája, 1776, idézi Guillory, 2012)
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27