Page 27 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 27
Andok MónikA: Mi, a média 25 Kittler kritikusai Lisa Gitelman, a New York-i Egyetem médiakutatója történészi megközelítés- ből bírálja Kittler megállapításait, több esetben pontatlannak tartja felhozott példáit, érvelését pedig inkoherensnek (Gitelman, 2006: 9–10). Vagy ahogy Smid összegzi: „számos kritika érte Kittlert, hogy a médiumok eredete és hatá- sa egymásra montírozódik szemléletében…” (Gitelman 1999, idézi Smid, 2011: 136) Mi az új média? A digitális média maga, annak anyagi és logikai organizációja. Ily módon defniálja a fogalmat Lev Manovich, a Kaliforniai Egyetem Vizuális Művészetek Tanszékének vezetője, egyben az újmédia megkerülhetetlen teoretiku- sa, de tartják prófétának vagy fenegyereknek is. Számára az újmédiában nem a hálózatiság a fontos, hanem a technológia, és nem a közösség, hanem a kultúra Vagy ahogy maga nevezi, az adatbázis-kultúra, mely a HCI (Human-Computer Interface) kulturális interfészén keresztül működik. Írásaiban azt mutatja be, mi- ként lehet az adatbázisra nem mint számhalmazra, hanem mint szimbolikus kultu- rális formára tekinteni, vagyis mit jelent az interfész kulturalizálása. Manovich és az informatika Manovich Moszkvában született, s bár festői ambíciói voltak, 1975-ben mégis egy matematikai főiskolára iratkozott be, ahol számítógépes programozást ta- nult Két évig anélkül tanultak programozni, ismerkedtek programozási nyel- vekkel, hogy számítógépet láttak volna A tanár táblára írta fel a tudnivalókat Két év elteltével ülhettek először számítógép elé, amelybe be kellett vinni a saját maguk által írt, egyfajta vizsgamunkának szánt programot. Manovich megtette, ám nem működött. Mivel korábban sosem látott klaviatúrát, a progra- mozás során nem a nullát, hanem a nagy O betűt használta – ez volt sikertelen- ségének oka. De a festészetről sem tett le, magánórákra járt, s érdeklődésének két területe lassan összekapcsolódott: a 3D-s számítógépes ábrázolás irányába Erről azonban már nem az egykori Szovjetunióban, hanem az Egyesült Álla- mokban tanult. 1981-ben emigrált, s New Yorkban szerzett MA-foko zatot. Manovich eddigi legátfogóbb műve, a The Language of New Media 2001-ben je- lent meg. Kiindulási pontja, hogy mára – mintegy száz évvel a mozi születése után – a flmszerű megismerési mód lett a legalapvetőbb: – az idő strukturálása, – a történetek narratív szerkezete, – a tapasztalatok egymásra következése szempontjából.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32