Page 48 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 48
46 Műveljük a médiát! Médiakonvergencia A médiakonvergencia kifejezés azt a folyamatot írja le, melynek során a ko- rábbi analóg médiaformák és előállítási, valamint terjesztési folyamataik a digi- tális technológia segítségével összegződnek és kombinálódnak. A jelenség mind az előállítás, mind a megosztás szintjén megvalósul. Használják a tulajdonosi koncentráció globális folyamatainak leírására is (Lister et al., 2003: 420). Másodszor szabályozást igényel a műsorszolgáltató szervezet felépítése, irányító testülete és működése is. Különösen az átláthatóság (döntéshozatali, felelősségbe- li) és ezzel szoros összefüggésben az elszámoltathatóság (jogi, gazdasági) tekin- tetében fontos E kérdések természetesen a kereskedelmi és a közszolgálati médiu- mok esetében is jelentőséggel bírnak. Közszolgálati média esetében a hatalom befolyásoló erejére, illetve annak lebontására kell hivatkoznunk. Magántulajdon- ban lévő, de nemzeti keretek között működő kereskedelmi média tekintetében szá- mos állam kiköti, hogy csak saját állampolgárai jelenhetnek meg tulajdonosi köré- ben a nemzeti kultúrához való erős kapcsolódás és a külföldi gazdasági befolyással szembeni védelem miatt Murdoch, a médiamogul A világ második legnagyobb médiavállalatának, a News Corporationnek az elnök-vezérigazgatója Rupert Murdoch. Az ausztrál származású médiamogul- nak is meg kellett előbb szereznie az amerikai állampolgárságot, hogy birodal- mát az USA-ra is kiterjeszthesse. 1953-ban édesapjától néhány ausztrál lapból álló céget örökölt. Az 1960-as évek végére övé lett az ausztrál és az új-zélandi lappiac. Ezután áttette székhelyét Angliába, és 1969-től ott is terjeszkedésbe kezdett, megvette a The Sun majd a The Times napilapokat Televíziós érdekelt- ségeibe a Sky csoport tartozik. S bár 1974-ben New Yorkba költözött, az ameri- kai állampolgárságot csak 1985-ben kapta meg Ezután kezdhetett ottani felvá- sárlásokba Megvette a 20 Century Fox stúdiót, létrehozta a Fox televíziós th hálózatot. 2012-ben a cégnek 48 ezer alkalmazottja volt, és több mint egymilli- árd dolláros nyeresége A médiaszabályozás harmadik nagy kérdésköre a fnanszírozással foglalkozik Vajon évente hány milliárd forintból gazdálkodhatnak a közszolgálati csatornák? Hogyan és mire költhetik ezt az összeget? Teljesítményük mennyiségi és minőségi jelzőszámai befolyásolják-e a támogatás mértékét? Számít-e a közszolgálati csator- nán a nézettség, a szakmai díjak? Hogyan jelennek meg a fnanszírozás kérdései a kereskedelmi csatornák esetében? Természetesen ezek a kérdések tágabb kontex-
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53