Page 50 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 50
48 Műveljük a médiát! Az új médiaszolgáltatások technológiai fejlődése és a szélesebb körű versenyt tá- mogató szemléletváltás következtében a médiapolitika jelentős változáson ment keresztül az utóbbi évtizedekben. A fejlődés fő iránya eltolódott az új médiatech- nológiákat a földfelszíni sugárzású televíziózáshoz képest másodlagosnak tekintő felfogástól az üzleti és piaci erők által dominált, globális és piacvezérelt iparág­ ként történő meghatározásuk felé. Az európai médiakutatók is látják ezt a folya- matot, a média ökonomizálódását Manfred Mai, aki a német médapolitika alaku- lásait vázolja fel, így összegzi a folyamatot: „Időközben a műsorszolgáltatás mint a médiagazdaság része olyan gazdasági súlyra tett szert, amely a kultúrát legfeljebb a célhoz vezető eszköznek tekinti. (…) Míg a műsorszolgáltatás kezdeti időszaká- ban a vezérelv kultúrpolitikai jellegű volt, addig ma inkább a gazdasági jelleg do- minál” (Mai, 2010: 191) 3.1.1. Médiaipar Egyetlen részvénnyel napi 500 forintot kereshet az, aki a médiában nem a tarta- lomra, hanem a gazdasági vonatkozásokra fgyel. A Disney részvényei ugyanis 2014 november 5-én reggel még 89,59 dollárt értek, este már 91,6-ot Megér eny- nyit a befektetőknek, hiszen a világ második legnagyobb médiavállalkozásaként, 160 ezer alkalmazottjával és olyan érdekeltségi körrel, melybe stúdiók (Disney, Touchstone, Pixar), televíziós hálózatok (ABC, Disney Channel, Jetix) éppúgy be- letartoznak, mint az élményparkok, játékok vagy a képregények kiadása, gazdasá- gi értelemben remekül teljesít. Az eddigiek alapján is láthatjuk, hogy a médiakutatásban egyre szembeöt- lőbb lett az iparág gazdasági beágyazottsága is – már csak a volumen miatt is A McKinsey cég által készített 2013-as jelentésből az derül ki, hogy a világon a média befogadói 2013-ban 1534 milliárd dollárt költöttek médiafogyasztásra, 2014- ben hozzávetőlegesen 1634 milliárdot fognak rá költeni, és 2018-ra pedig az összeg átlépi a kétezer milliárdot is. Magyarország GDP-je mindeközben kevesebb mint a tizede a fenti összegnek, 130 milliárd dollár. Ekkora piacról van szó. Vagy inkább kétszer ekkoráról Miért is? A piac kettős szerkezete miatt A médiakutató Philip Napoli szerint a média- piacok meghatározó közgazdasági tulajdonsága a piac termékeinek kettősségében rejlik. Mert a médiapiacon nem kizárólag és talán nem is elsősorban a tartalom a termék, amit megvesz az olvasó, a hallgató vagy a néző. Hanem ha el nem is ad- ható, de beárazható a közönség, a közönség reklámozók iránti fgyelme. A média- piac e két elsődleges terméke eltérő tulajdonságai alapján vizsgálható. A tartalom kérdése az egyszerűbb, a közönségé már kevésbé. Ahogy Ang találóan megfogal- mazta: a közönség gyorsan múló termék – szinte azonnal elavul
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55