Page 52 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 52
50 Műveljük a médiát! Big Business James Cameron 1997-ben megjelent flmje, a Titanic a 20 század legtöbb bevé- telt hozó flmje lett. Összesen 238 millió dollárba került, s már az Egyesült Álla- mokban eladott mozijegyekből bejött 600 millió dollár, a világpiaci értékesítés- sel ez a szám 2 milliárdra nőtt. Televíziós értékesítésből 30 millió, videó- és DVD-eladásokból 1 milliárd bevétel lett. A Celine Dion énekelte főcímdal CD- kiadásával 300 milliót kerestek Becslések szerint a tiszta nyereség – mely a News Corporation és a Viacom markát ütötte – elérhette az egymilliárd dollárt (Croteau–Hoynes, 2013: 138–140). A példán, a gazdasági sikeren az is látszik, hogy a médiatermékek nem csak egyetlen piacon értékesíthetőek. A moziflm pénzügyi sikere nem csak a jegybevételekben mérhető, mert a mozivetítés csak az elsődleges piac. A másodlagos, harmadlagos piac – a televíziós vetítés, a DVD-kiadás, flmhez kapcsolódó emléktárgyak – általában több bevételt jelente- nek, mint maga a vetítés Az iparági átalakulások hatására jól érzékelhetően változott a médiatermékek tartalma is. Érdekes módon azonban a médiaipar mennyiségi növekedése, erősö- dése egyáltalán nem a tartalmi gazdagodás felé vitte a kínálatot A nagyvállalatok a piaci logikát követve maximális proftra törekszenek minimális kockázatvállalás mellett Ez pedig inkább a régi tartalmak ismétlésének, másképp tálalásának ked- vez, nem új tartalmak bevezetésének. Michael Fuchs, aki az 1990-es évek elején az HBO elnöke volt, már akkoriban így nyilatkozott a televíziós piac átalakulásá- ról: „mindenki 500 csatornáról beszél. (…) Az az ötszáz csatorna a régi csatornák átalakított változataiból lesz” (Croteau–Hoynes, 2013: 181). Az iparági koncentráció következtében végbement tartalmi átalakulás a követ- kezőket jelentette az elmúlt másfél évtizedben: Homogenizáció. Az új médiatartalmak korábbi sikerek utánzásából születnek, hiszen ami egyszer már megragadta a közönséget, az nagy eséllyel újra képes lesz rá Az utánzás lehet formai, ebben az esetben beszélünk rádiós vagy televíziós formatokról, mint a tehetségkutatók között az X-faktor, a Megasztár vagy a Rising Star De lehet tartalmi utánzás is, bár ezek esetében nagyobb a kockázat A 20 század második legnézettebb sorozata, a Dallas folytatása már nem tudott széles közönséget a képernyő elé vonzani. Kreativitás kontra kockázatkerülés „[A] flmstúdiók, ha lehet, még kockázatkerülőbbé váltak. (…) A hajdani stú- diófőnökök a megérzéseikre hagyatkoztak. Manapság a zöld utat jelentő dönté- sek nagyon nagy mértékben bizottságoktól, fókuszcsoportoktól és konszenzu-
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57