Page 51 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 51
Andok MónikA: Átható médiakommunikáció 49 A közönség – termék „A közönség minden bizonnyal sokkal szokatlanabb termék, mint a tartalom Amikor a hirdetőknek árulják a közönséget, a médiavállalatok lényegében az emberi fgyelemmel kereskednek. Az emberi fgyelem sokkal absztraktabb, bi- zonytalanabb és kevésbé kézzelfogható termék (…) A közönség másik lényeges tulajdonsága, hogy a termelőfolyamatot meglehetősen kiszámíthatatlanná teszi. Ez nagyrészt annak tudható be, hogy a közönségtermék olyan nyersanyagból készül, amelyet a gyártók nem tudnak hatékonyan irányítani ” (Napoli, 2010: 125–126) A fogyasztói és hirdetői bevételek aránya azonban médiatípusonként változik. A könyvkiadás bevételei szinte kizárólag a fogyasztóktól, a könyvet megvásárló olvasóktól származnak A rádiós, televíziós szolgáltatások egy része ingyenes a nézők, hallgatók számára, így e cégek bevételeinek döntő hányada a hirdetőktől származik, kiadásaik is vannak, hiszen a klasszikus médiatartalmak előállítása költséges A hálózati, közösségi média piaci szempontból is érdekes: bevételeik a hirdetőktől származnak, nem a felhasználóktól; s még a tartalom-előállítás sem kerül semmibe, mert a közösségi média felhasználója generálja a tartalmakat. Mintha minden Facebook-felhasználó kapna két-háromszáz olyan újságot, melyben csak hirdetések vannak, a lap többi részét ő maga töltheti ki és oszthatja meg is- merőseivel. Nyomtatásban mindez furcsának tűnne, digitális platformon természe- tes és virágzó üzlet Az utóbbi másfél évtizedben végbement médiaipari és piaci változásokban Croteau és Hoynes négy nagy trendet különít el: – Sosem látott mértékű növekedés. Fúziók és felvásárlások eredményeként gigá- szi birodalmak jöttek létre. – Integráció. Horizontálisan mind több médiaformára terjesztik ki tevékenységü- ket, és vertikálisan is, a tartalom előállításától az elosztásig mindent egy kézben tartanak – Globalizáció. A médiabirodalmak termékeikkel az egész világon jelen vannak, kereskednek – A tulajdonlás koncentrációja. A nagyobb résztvevők egyre több médiavagyont vásárolnak fel, a mainstream média tulajdonlása egyre koncentráltabbá válik (Croteau–Hoynes, 2013: 94). Ezt még kiegészíthetjük azzal, hogy mivel a piacon többen is látják a médiában rejlő lehetőségeket, olyan vállalatok is bevásárolják magukat a médiaiparba, ame- lyek korábban egészen mással foglalkoztak (Fourie, 2007: 2/152).