Page 151 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 151
6. fejezet: Médiaerőszak 149 az elképzelhetetlen, hogy az eset ne merüljön fel az iskolai erőszakkal kapcsolatos beszélgetések során. A keretezés terminológiáját használva a Columbine-i lövöldö- zés olyan esemény, amely egyszerre hozzáférhető (a médiatartalmak gyakori jel- lemzője) és alkalmazható (azaz olyan témákhoz kapcsolódik, amelyeket arra hasz- nálnak, hogy a későbbi események jelentőségét megmagyarázzák) (Tewksbury és Scheufele, 2009). Ebben az értelemben, ha a rétegzett nyelv eleve létezik, akkor a közösségi média egyszerűen megsokszorozza azoknak az embereknek a számát, akik erre emlékeztetnek minket. Hogy ezt mérni tudjuk, egyszerűen összeszámoljuk, hogy a nyilvánosság mi- lyen gyakran hivatkoztt a Columbine-ügyre; lényegében ez a napirendelmélet megalkotásának alapgondolata is (McCombs és Shaw, 1972). Azonban a Columbine-ügy politikai relevanciája attól függ, hogy az emberek tematikusan mire emlékeznek az eset kapcsán, illetve hogyan látják meg a párhuzamokat az azt követő esetekkel. Ez részben megint csak kvantitatív jellegű kérdés, ami viszont azzal is összefüggésben áll, hogy a különböző témák hogyan kapcsolódnak az ere- deti eseményekhez. Erre jó példa lehet az, hogy a Columbine-ügy kapcsán ejtették a gót szubkultúra kérdését, és elkezdték az esetet a globális terror jelölésére hasz- nálni. Ezek összetett bizonyítékokat igénylő, bonyolult kérdések. Következéskép- pen kvalitatív és kvantitatív módszereket egyaránt alkalmaztak az iskolai lövöldö- zések tanulmányozására, már csak azért is, mert a keretezés jelentőségét így egy olyan témán keresztül vizsgálhatták, amely az egész tudományterületet képes ösz- szefogni. Glenn Muscher mítosz- és napirendelmélete Glenn Muschert az iskolai lövöldözések keretezésével foglalkozó munkái fontos elmozdulást jelölnek a napirendelméletek vonatkozásában, és ez az elmozdulás a média hatalmának kulturális értelmezésén alapul. A média napirendjének kialakí- tása során a média azáltal befolyásolja a politikai véleményeket, hogy bizonyos eseményeket vagy ügyeket közérdekű témaként mutat be, majd az eseményeknek azokat a jellemzőit kezdi hangsúlyozni, amelyek alátámasztják, hogy a probléma közérdekű (McCombs és Shaw, 1972; McCombs, 2005). Az attribútumok különbö- ző aspektusok és központi témák formáit veszik fel; az aspektusok olyan témák, amelyeket a média illesztett az eseményekhez, és a központi témák olyan aspek- tusok, amelyeket a média újra és újra megismétel, ezzel összefoglalva a történet lényegét abban az értelemben, hogy annak a közönség szempontjából mi a jelentő- sége (McCombs, 2005). McCombs úgy gondolta, hogy a Columbine azért vál hatott a napirendelméletek esettanulmányává, mert a média keretezési folyamata egy he- lyi tragédiából a megbomlott amerikai pszichéről szóló történetet szőtt, és ma már nem beszélhetünk az iskolai lövöldözésekről úgy, hogy ne hivatkozzunk az esetre
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156