Page 179 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 179
7. fejezet: Reklám és marketing 177 vagy sem, kapcsolatban áll a helyi kiskereskedelmi üzletekkel, ha másért nem, hát azért, mert összegyűjt olyan felismerhető fogyasztói csoportokat, akik könnyen megközelíthetőek. A Carnage UK esetében nem csak el lehet érni ezeket a csopor- tokat, de szó szerint el lehet vezetni őket a kiskereskedőkhöz. A vállalat így vála- szolt azokra a vádakra, hogy a cég mértéktelen italozásra ösztönzi a hallgatókat: „A Carnage UK kereteiben zajló esemény olyan társasági összejövetel, amelyen a hallgatók széles rétegei vesznek részt, társadalmi és etnikai hovatartozástól függetlenül. Az esemény célja az, hogy a hallgatóság széles keresztmetszetét sikerüljön bevonni azért, hogy ösz- tönözzük a társadalmi szerepvállalást, a megértést és a barátságot, ami segíteni fogja az egyes tanulókat abban, hogy sikeresen beilleszkedjenek az új közösségbe.” (Varsity Szabadidő Csoport, 2008.) Az egyik ügyfél szerint: „A Carnage UK egy (…) puccos kocsmatúra (…) 10 £-ért veszel egy pólót, amellyel belép- hetsz a bárokba és a klubokba, szerte a városban (…). Fél óra múlva a hallgatókat minden bárból tovább vezényli a rendezvényszervező, és mindez addig tart, míg elérnek a végleges helyszínre.” (RosieT Online Blogspot, 2008.) Mivel az Egyesült Királyságban a Carnage UK-nek minden nagyobb egyetemi vá- rosban van kapcsolata a helyi bárokkal, a Carnage UK azáltal „segíti az integráci- ót”, hogy a diákokat kivezeti a campusról, hogy megmutassa nekik, hol ihatnak. Sőt, sikerül elkerülniük a promóciós tevékenységekkel kapcsolatban felmerülő kí- nos kérdéseket is azzal, hogy kiszervezik a marketinget. A cég 2009 júliusában felfüggesztette a honlapján azt a galériát, ami a Carnage UK ügyfeleit mutatta be, de az oldalon továbbra is megtalálható a hallgatók által üzemeltetett Carnage UK Facebook-oldalra mutató link: 2009 végére az ügyfelek már több mint 9000 fény- képet töltöttek fel 36 helyszínről kocsmában szórakozó fatalokról. Vagyis a lényeg az, hogy a közösségi média révén a Carnage UK nem kényszerült összefüggéseket keresni a tevékenysége, az alkoholfogyasztás és az érzés között, hogy a szervezet a helyi hallgatói közösségek része – mivel ezeket az összefüggéseket maguk a fo- gyasztók teremtették meg (Ruddock, 2012b). A Carnage UK esete egyszerre érinti a reklámmal, a vonal alatti marketinggel és a térrel kapcsolatos problémákat. A szeszipar a vonal alatti marketing módsze- reit használta arra, hogy már létező közösségekbe kapcsolódjanak be. Ez a straté- gia különösen eredményes lehet, tekintetbe véve azokat a törekvéseket, amelyek globális fellépést sürgetnek a fatalokat célzó reklámok ellen. A Carnage UK egy rendkívüli trükköt valósított meg: nem csak kereskedelmi kapcsolatot tudtak te- remteni a közösségi média, a bárok, a klubok és az egyetemi campusok között; hanem azt is lehetővé tették, hogy a hallgatók elárasszák a Facebookot olyan ké- pekkel, amelyeken a fatalok a szervezet rendezvényein szórakoznak. A Carnage UK így nincs rászorulva arra, hogy különböző összefüggésekre célozgasson az al-