Page 133 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 133
kAPitány ágnes – kAPitány gáBor: Média, szellemi termelés, késő kapitalizmus 131 nem a vásárlók szempontjából is előnyös, mert lehetővé teszi a számukra legmeg­ felelőbb (legolcsóbb, legközelibb stb.) kínálat felkutatását (persze a szemtől szem­ beni érintkezés előnyei, ellenőrzési lehetőségei nélkül). A média hagyományos funkciói közé tartozik az is, hogy az egyént esetenként a nyilvánosság fényébe emeli. Az újmédia természetesen kevésbé garantálja a köz­ ismertséget, mint az, amikor valaki annak idején az ország egyetlen (de már a la­ kosság többsége által nézett) televíziójában jelenhetett meg. Már ma is vannak azonban – egyre nagyobb arányban – példái annak, hogy valaki az interneten vá­ lik híressé, s az új generációk mindinkább az internetről szerzik értesüléseiket. (Vannak már írók is, akik – kizárólag – az interneten való megjelenéssel váltak híressé). E tekintetben is ma a hagyományos és újmédia egymást kiegészítő tevé­ kenysége az igazán jellemző. A televízióban szereplőket a különböző internetes megjelenési formák tovább népszerűsítik (vagy éppen lejáratják), alaposabban be­ mutatják, közelebb viszik a „közönséghez”. Másfelől, gyakran az interneten lesz 26 híres valami, amit a hagyományos médiának eszében sem lett volna bemutatni (de az internetes elhíresülés már alapot ad ehhez). Lényegében érdektelen videó- felvételek százmilliós nézettséget érhetnek el. Gyakran előfordul, hogy a YouTube- on megmagyarázhatatlanul sokan néznek meg valamit (amiben talán van egy ki­ csit vicces, egy kicsit szokatlan mozzanat, de nagy „hírértéke” nincs), aztán a többiek már azért nézik meg, hogy láthassák, mi váltotta ki oly sokak érdeklő- dését. Ez a nyilvánosság esetleges, de kétségkívül demokratikusabb, mint a szer­ 27 kesztők, zsűrik által szűrt „műsorképes” megjelenés, és egyes esetekben valóban óriási (másokkal szemben persze még a hivatalos szűrésnél is igazságtalanabb) nyilvánosságot adhat az erre ácsingózóknak. Az újmédia ezen természete teljesen átalakítja az emberek kulturális aktivi- tását is 26 A világszerte közfigyelmet keltett Susan Boyle esetében is nagy volt a YouTube szerepe: az előnytelen külső és szép hang kontrasztja mint érdekesség miatt milliószám kerestek rá a YouTube használói. 27 Csak néhány példa ilyen sikeres YouTube-produkciókra: két kisgyerek lökdösi, harapdálja egy­ mást; egy érdektelen amatőr „táncos” különböző stílusú zenék mixére táncol; egy kisbaba gurgulázva nevet; egy ember macskát gyalogoltat a mennyezeten stb. (Talán e sikerek tapasztalata csatolódik vissza a hagyományos médiához, amikor az elkezdi a tehetségkutatók szánalmas produkcióit is mu - tatni, hátha a közönség ezekre is vevő; s valóban, az egyik tehetségkutatóban a tehetségtelenség netovábbjaként bemutatott-kinevettetett szereplő annyira népszerű lett a YouTube-on, hogy azután számos helyre meghívták előadónak. A kétféle média közti kölcsönhatás másféle példája az a verseny­ ző, akit YouTube-típusú – de az előző példában említettel ellentétben nem fájóan dilettáns – produk- ciójával mint érdekességet továbbjuttattak, s akit a népszerűség egészen a verseny harmadik helyéig repített. Az ő esetében azonban jelen voltak olyan tehetségelemek és karaktervonások, amelyeket fel­ erősítve „be lehetett dolgozni” a hagyományos média „műsorképes” produkciói közé is.
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138