Page 138 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 138
136 Határtalan médiakultúra szakon keresztül, s magának a pszichológia tudományának (majd a kommuniká 29 ció külön tudományának) a megjelenése a tizenkilencedik század végén, a husza dik század elején. A tőkés társadalomnak kialakulásától fogva alapvetően fontos az eladók (főként a munkaerőeladók) és a vásárlók mind hatékonyabb pszicholó- giai befolyásolásának lehetősége, az emberi tudat „megmunkálása”. A huszadik században mind nagyobb mértékben épít is e tudományok eredményeire, felhasz nálva azokat mind a konkrét piaci terjeszkedésben, mind pedig az egész rendszer alapjainak megerősítésében és védelmében. 30 A befolyásolás egyre nagyobb jelentősége folytán válik a média a rendszer nagy hatalmú tényezőjévé. Szokás a „negyedik hatalmi ágnak” nevezni (ami arra utal, 31 hogy megnövekedett súlyával a média önálló erővé is tud válni a polgári demokrá cia hatalommegosztó, az egyes hatalmi ágakat egymással kontrolláló rendszeré ben); mások, például Castells, azt hangsúlyozzák, hogy a média nem annyira ön- álló hatalmi ág, mint inkább a hatalmi harcok egyre fontosabb terepe, ezt a harcot 32 29 A párhuzamos tendenciák a többi művészeti ágban is jellemzőek, gondoljunk a zene olyan fej lődésére, amely a barokktól kezdődően mindinkább a személyes érzelmek kifejezésére épül, vagy a képzőművészetben olyan műfajok térhódítására, mint a (pszichologizáló) portré, a (személyes) érze lemkifejező tájkép, egészen azon korszakmeghatározó stílusok megjelenéséig, amelyek az egész ábrá zolásmódot olyan individuálpszichológiai tényezők megragadásának vetik alá, mint az egyén éppen adott észlelési állapota (az impresszionizmusban), affektivitása (az expresszionizmusban) vagy éppen „tudatalattijának” működése (a szürrealizmusban); mígnem a folyamat az ábrázolóművészet hagyo- mányos alapjainak megkérdőjelezésével olyan irányzatokba torkollik, amelyekben – gondoljunk a különböző koncept-műfajokra, performance-akciókra – az egyéni gesztus lesz a legmeghatározóbb elem A lényeg a pszichológiai mozzanat meghatározó szerepe a művészetekben – az egész polgári korszak idején. 30 A „menedzser-kapitalizmus” létrejöttében is jelentős szerepe van annak, hogy a tőke felismerte, hogy az autoritás nyílt érvényesítésénél jóval eredményesebb a közvetett befolyásolás. „A gazdasági mezőre korábban inkább jellemző személyes uralkodási mód olyan szereplőket követelt, akik belülről azonosultak a hagyományos (szélsőséges esetben katonás) tekintélymodellekkel, és akik alaposan ismerték azokat a technikai eljárásokat, amelyek révén az üzemben megvalósult a tulajdonos és a beosztottak közötti (technikusok, művezetők révén történő) közvetítés. Az uralkodás strukturális módja éppen ellenkezőleg, olyan egyéneket követel, akik a kapcsolattartás (public relations) szakem berei. Képeseknek kell lenniük arra, hogy biztosítsák a többi vállalattal, illetőleg az államigazgatással összekötő külső kapcsolatokat (ami az integrálódott nagyvállalat működéséhez és a piac feletti hatal mának megőrzéséhez egyaránt nélkülözhetetlen), továbbá, hogy kiépítsék azokat a belső kapcsolato- kat, amelyek révén, legalábbis normális körülmények között, az üzemen belüli rend fenntartható.” (Pierre Bourdieu: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Ford. ádám Péter – ferge Zsuzsa – léderer Pál. Budapest, Gondolat, 1978. 361.) 31 Természetesen nem csak a befolyásolásnak a médián keresztül megvalósítható lehetőségei teszik főszereplővé a médiát a késő kapitalizmusban. Legalább ekkora szerepe van ebben a tőke (egyre foko zódó) információszükségletének vagy annak, ahogy az „egyetlen faluvá szűkült világban” a média átveszi a hagyományos társadalmak számos társadalomszervező funkcióját. 32 Manuel cAstells: Az identitás hatalma. Az információ kora. Gazdaság, társadalom és kul- túra II. Ford. Berényi Gábor – rohonyi András. Budapest, Gondolat – Infonia, 2006. 458.