Page 183 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 183
tArnAy lászló: Az új médiumok és a test prosztetikus dimenziói 181 szó, melynek nincs értékskálája. Az efféle eszközök felfoghatók úgy, mint az öt érzéken túli érzékelés kiterjesztései. Ha valaki túl közel jön hozzám a hátam mö­ gött, képes vagyok érzékelni a hőkibocsátása vagy esetleg az aurája alapján. A más típusú erőterek, kisugárzások érzékelésére alkalmazott detektorokat tekinthetjük úgy, mint saját testünk inkarnációi, még ha a mágnesesség, a rádióhullámok vagy a radioaktivitás érzékelése nemigen alakult is ki bennünk, ellentétben más fajok­ kal. Vagy vegyük az autóvezetést. Vajon az autós megtestesültségi vagy herme- neutikai viszonyban van az autóval, amelyet vezet? Egyrészt az autó számos jel- zőberendezéssel van felszerelve a sebességmérőtől az olajszintmérőig. Tehát a keresett viszony hermeneutikai. Másrészt az autó a vezető testének a meghosszab­ bítása, akár a vak ember botja, amikor manőverezik. Előzés vagy parkolás eseté­ ben a vezetőnek fel kell tudni mérni, azaz érzékelnie kell a szükséges sebességet, illetve a felfestés helyét. Ha ez nem tűnik meggyőzőnek, helyettesítsük be az autó­ vezetőt a biciklistával. Mit tudunk mondani akkor egy olyan érzékelőről, mely a virtuális világot köz­ vetíti? Például arról a sisakról, mely hermetikusan kizárja a való világ érzékelését, és felruházza a használóját egy virtuális világ virtuális érzékelésével? Mondhat­ juk-e azt, hogy a sisak, amikor feltesszük, a testünk inkarnációja? Sokan talán igennel válaszolnának. Az Oculus Rift és hasonló készülékek révén a fktív világot közvetlenül, az eszközön keresztül látjuk Sobchack is elismeri, hogy „a néző a 22 megtestesült [incarnate] intencionalitásának kiterjesztése révén éli meg a mozi realizmusát” Nem a realista stílust, hanem a világ „perceptív tapasztalatát”. Ám 23 a flm moziban átélt közvetlen vagy megtestesült tapasztalata alapjaiban külön- bözik attól, amit a szimulációs eszközök kínálnak. A moziban a külvilág nem zá­ ródik ki teljesen. Megmarad például a taktilis érzés, hogy „a hátam érintkezik a szék támlájával Mivel a vizuális tér, amelyet magam előtt látok, nem teljesen izomorfkus a testem által elfoglalt térrel, ahonnan a flmet nézem”, a flm vetíté­ séhez szükséges eszközök jelenléte egy látens, másodlagos – Ihde terminológiája szerint – „háttérfókuszban” érzékelhető. 24 Érdekes módon már Walter Benjamin észrevette, hogy a flm vonzerejét az adja, hogy az apparátusa, beleértve a forgatást, vágást, színészi játékot stb. a háttérbe húzódik, és a fktív világ közvetlenül elérhetővé válik a közönség számára. „A valóság apparátusoktól mentes megjelenése itt a valóság legmesterségesebb megjelenésévé vált, s a közvetlen valóság látványa kirívó ritkaság lett a technika 22 Douglas Walton megfogalmazása szerint, aki a fotográfiára alkalmazta a transzpaerens látás fogalmát. Vö. Douglas WAlton: Transzparens képek: a fotografikus realizmus történetéről. Ford. tóth Tamás. Metropolis (7), 2003/1. 22. 23 soBchAck i. m. (20. lj.) 181. 24 Uo , 179
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188