Page 186 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 186
184 Határtalan médiakultúra Vagyis a látó test magját egy alapvető kettősség alkotja: „a testünk egyszerre mind a kettő: látó és látott, halló és hallott, érintő és érintett, mozgó és mozgatott. Ez az egybe nem esés […] jellemzi testünk valódi létét, mely miközben önmagára vonatkozik, kisiklik önmaga elől.” A különbség az introspekció esetében különö 28 sen szembeötlő, amikor az „én” tapasztalatának tárgya annak saját teste. Mondhat juk-e azt, hogy az „én” saját tapasztalatát tapasztalja, ami nyilvánvalóan önmagára utalást jelent? Vagy inkább úgy kellene fogalmaznunk, hogy a különbség aközött, hogy az „én” megtapasztalja saját testét, vagy azt tapasztalja, hogy a tapasztalat itt felszámolódik? Az első kérdés végtelen regresszussal, a második paradoxonnal fe nyeget A problémát, úgy tűnik, akkor kerülhetjük el, ha előfeltételezzük a test 29 nek mint sajátnak egy olyan fogalmát, mely nem tematizálható, nem valamilyen dolog, mely intencionális tárggyá válhatna. Másképpen mondva, nem jelenhet meg valaki számára valamiként, nem tematizálható az intencionalitás mint-szerkezetén belül. Olyan testfogalomra lenne szükség, mely prepredikatív és prerefektív Más szóval másképpen viszonyulunk önmagunkhoz mint látó szubjektumok hoz és látott objektumokhoz. A testen belül e résnek vagy a test hasadásának az elsődleges élménye az etikai viszony forrása. Az önrefexió közben az „én” meg kettőzi önmagát, de az efféle megkettőződés mindig maga után von egy időbeli elcsúszást, egy „késést”, mely távolságot teremt a refektáló és a refektált „én” között. Végső soron, vonja le a következtetést Waldenfels, testi és megtestesült ta pasztalataink megmutatják, hogy „a Másikat magamban találom meg, s magamat pedig a Másikban, még mielőtt találkoznánk”. 30 Az önmegkettőződés fogalmát, mely az érzékelő és érzékelt differenciájából áll elő, Vivian Sobchack is felhasználja saját flmi befogadásmodelljéhez. Kiinduló pontja Merleau-Ponty sokat idézett példája az összekulcsolt kezekről, amikor az ember önmagát érinti meg. Sobchack párhuzamot von az önérintés és az érzékelő/ érzékelt általában vett kettőssége között. Amikor a vágyunk tárgyát önmagunkban leljük fel, a saját testünkben érzékeljük, „ahol »érző magunkat érezzük«; egy ki- tűnő falatot lenyelve, vagy egy pohár remek bort megkóstolva refektív módon 28 Bernard WAldenfels: Phenomenology of the Alien: Basic Concepts. Evanston, Northwestern UP, 2011. 56. 29 Waldenfels rámutatott, hogy Husserl az első csapdába esett bele, lásd WAldenfels i. m. (27. lj.). 30 Uo. Itt jegyezzük meg, hogy a „más”, „másik” fogalmának írásmódja eltérő a különböző nyel vekben és elméleti megközelítési módokban. A jelen dolgozatban azt a hagyományt követjük, mely főkképpen Emmanuel Lévinas írásmódja alapján az etikai értelemben vett másikat nagybetűvel, a másik emberre általában vonatkozó fogalmat kisbetűvel írja. Így az Én és Másik találkozásáról be szélünk, mindig a Másik zökkenti ki az Ént önmagából. Minden egyéb esetben tehát, elsősorban a mindennapi kommunikáció, így a Sobchack által leírt moziélmény során is a másikkal mint egy partikulásris másik féllel találkozunk