Page 103 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 103
3. A Rezešová-eset (avagy a sztárbotránytól az intézményi botrányig) 101 a bűnös.« Fellini kettéosztja a világot: Hitler fehér clown, Mussolini auguszt – jól megvilágítja ezzel a két diktátor között valóban létező különbséget. Vagy még tovább menve: XII. Piusz fehér clown, XXIII. János auguszt. Freud fehér clown, Jung auguszt.” 15 A celeb azonban csak részben vagy félig bohóc, hiányzik belőle a bohóclét mély- sége, bölcsessége és időtlensége. A pillanatba vetett védtelen fgura, aki magánéle- tével házal a nyilvánosság piacán. Sajátos reklámértékű viselkedésminták hor- dozója, ideig-óráig szolgáló mulattató, pletykák és a gúny céltáblája, mint például a Nagy Ő, Molnár Anikó – ebbéli szerepében pedig nélkülözhetetlen médiapiaci szereplő. Illik vajon Eva Rezešovára ez a leírás? Felismerjük a kassai Baukó Évát, Kele- men Annát vagy Molnár Anikót Eva Rezešovában? Semmiképpen sem 3.16. és 3.17. kép: Igazi valóságshow-hősök: Baukó Éva és Kelemen Anna A bulvársajtóban megjelent információk (jogi pályára készült, korai terhessége miatt nem tanult tovább, nem igazán volt bulizós alkat, nem kereste a nyilvános- ságot, pár év után egyedül maradt jégkorongozó férjétől való gyermekével, má- sodszor is elvált) alapján Rezešová alkalmatlan a karnevalisztikus kultúrában gyö- keredző celeb szerepére. Néhány fogadás és más PR-események résztvevőjeként szerepelt ugyan a szlovák nyilvánosságban, de celebritása más típusú, mint amire a hazai bulvársajtó asszociáltatta a magyar közvéleményt Rezešová a rojeki kate- gorizáció szerint sokkal inkább Alexander Rezeš lányaként és Jan Varholik fele- ségeként egyben – sőt elsősorban – öröklött (ascribed) és kisebb részben tulajdoní- tott (celetoid) hírességnek tekinthető. A felé irányuló médiaérdeklődés elsősorban 15 Gili, Jean A.: Federico Fellini Párizsban: a Bohócok Fellini életművében. Filmkultúra, 2003 (http://www filmkultura hu/regi/2003/articles/essays/ffellini hu html)