Page 41 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 41
2. (Média)elméleti háttér – dióhéjban 39 teremte nek, amely megakadályozza a közönséget abban, hogy érdemben megítélhesse a világ eseményeit, elsősorban is azok valódi gazdasági és politikai okait. Herman és Chomsky volta- képpen a korai propagandaelméletek új változatával áll elő, azt állítva, hogy a közvélemény formálásában kulcsszerepet játszanak a médiát befolyásoló kormányzati erők és a velük össze- fonódó nagyvállalati érdekek – e befolyást pedig megkönnyíti a média koncentrációja, valamint az, hogy az újságírók előszeretettel támaszkodnak hivatalos forrásokra. A konszenzus megte- remtése nem más, mint a társdalomban fellelhető heterogén vélemények homogenizálása. Mint írják, új propagandamodelljük »azokat a módokat tárja fel, amelyeken keresztül a pénz és a ha- talom kiválogatja a közlésre alkalmas híreket, marginalizálja az ellenvéleményeket, és lehetősé- get teremt arra, hogy a kormány és a domináns magánérdekek eljuttassák üzeneteiket a nagy- közönségnek«.” 43 Scheufele framingtipológiája a média és a közönség jelentésképző keretezési tevé- kenységének a viszonyát a következő kutatandó problémákkal írja le: – Milyen tényezők befolyásolják az újságírók vagy más társadalmi csoportok keretezési gya- korlatát? – Az újságírók milyen keretezési sémákat használnak, hogyan működik a keretezés folyamata? – Milyen módon hat a média által kialakított keret a befogadásra, hogyan működik ez a mecha- nizmus? – Milyen tényezők befolyásolják a befogadói értelmezés referenciáit, az egyén mennyiben kö- veti hűen a média által megadott frame-eket? – A közönség tagjai miként tudnak aktív szerepet játszani a jelentések létrehozásában, ill mi- ként tudnak ellenállni a média keretezési gyakorlatának? – Az egyéni keretalkotás mennyiben befolyásolja a jelentésképzés eredményét? Bemenet Folyamat Kimenet Szervezeti kényszerek Frame-building Médiakeretek Ideológiák, attitűdök stb. Frame-setting Média Egyéb elit csoportok Közönség Közönség keretezése Közönségkeretek Felelősség „Újságírók Attitűdök mint közönség” Viselkedés stb. 2.1. ábra: A framingvizsgálatok folyamatmodellje Forrás: Veres Előd: Mediatizált öngyilkosságok. Budapest, Corvinus Egyetem, 2008 43 Bajomi-lázár i m (7 lj )
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46