Page 146 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 146
144 Médiaszocializáció Az Arthurs’s teacher trouble a „Living Books” sorozatban jelent meg, és óriási sikert aratott a szülők körében, mert az egér segítségével interaktívan lehetett vele játsza- ni: amire rákattint a gyerek, az megmozdul, vicces hangot ad, vagy megszólal. Nem vitás, komoly segítséget jelenthet az írni-olvasni tanulóknak. Az eltelt 20 évben gyakorlatilag minden játékgyár kifejlesztette hasonló interaktív oldalait. Ezek a já- tékok a szülők számára is szemléletes módon képességeket is fejlesztenek, és már a legkisebbeket is ellenállhatatlanul vonzzák. 66 A 3 éves kor után jellemző utánzásos tanulást nagymértékben segítik a nemi szerepekhez kapcsolódó játékok, és attól függően, hogy melyik oldalán állunk a vi- tának, a játékgyárak „refektálnak a valóságra”, vagy „tanítják és rögzítik a nemi előítéleteket”. Míg egészen 5 éves korig a gyerekek nem feltétlenül kötődnek a nemi szerepeket erősítő játékokhoz, ez gyökeresen megváltozik az iskoláskor elérésével. A lányok egyértelműen babáznak, a fúk pedig inkább akciófgurákkal játszanak. 67 A reklámokat ebben a korban kimondottan szeretik a gyerekek. Ennek több oka van: – a reklámspot jellege miatt akaratlanul is alkalmazkodik a gyermek kognitív szint- jéhez, – cselekménye leegyszerűsített, – nem kell rá hosszan fgyelni, – a karakterek kissé eltúlzottak, meseszerűek és hiperreálisak, – a szöveg pedig gyakran verses, illetve szójátékot tartalmaz, könnyen megragad, – gyakran ismétlődik, – a reklámok sűrítenek, nem mutatnak meg mindent és nem is mondanak ki min- dent, cselekményükben a metakommunikatív jelzéseknek igen nagy szerepük van (a hat év alatti gyermekek sokkal jobban értik a metakommunikatív jelzéseket, mint a verbális, pláne képi jelentéseket), – a reklámokban bemutatott minták utánzásával inkább felnőttnek érezhetik ma- gukat. 68 A beszéd fejlődésével a reklámnak sokkal könnyebb dolga van, ha fgyelmet szeret- ne kelteni. A gyermekek számára az egyszerű, ritmusos, rímekbe foglalt mondatok fgyelemfelkeltőek, ismételhetőek. Ennek köszönheti népszerűségét Varró Dániel: „Bagoly mondja bögölynek, hülye bögöly, dögölj meg!” Tipikusan ez az életkor, amikor a szülőket idegesítheti, hogy gyermekük valamilyen egyszerű reklámversi- két vagy szlogent ismételget. Iskoláskor előtt a médiaszereplők mint utánzásos modellek fgyelemkeltőek le- hetnek, elsősorban a mozdulatok és a hozzájuk kapcsolódó beszédelemek érdekesek. 66 http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur’s_Teacher_Trouble 67 soloMon et al. i. m. (33. lj.). 68 signorelli i. m. (19. lj.).