Page 240 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 240
238 Médiaszocializáció mat A „kapuőr” funkció egy része így átkerült a felhasználók kezébe: ők szűrik 42 43 ki a rendelkezésre álló eseményekből, hogy melyiket adják tovább, növelve annak ismertségét és címkézve fontosságát. 5. Identitás és média – ma Az előző alfejezetben leírtaknak megfelelően a média és identitás kapcsolatának vizsgálata is új irányt vett. Régen azt elemezték, hogy a médiatartalom hogyan hat az egyén identitásának alakulására, most viszont az vált központi kérdéssé, hogy ő maga hogyan fejezi ki identitását a médiában. E témakör alaposabb körbejárásához szükségünk van annak ismeretére, hogy a késő modern médiakörnyezetben miként tekinthetünk a serdülő felhasználókra. Korábban (főleg a televízió időszakában) a gyermekekre és fatalokra úgy tekintet- tek, mint a médiatartalmak passzív befogadóira, és ennek megfelelően az elméleti és empirikus elképzelések egyaránt azt helyezték középpontba, hogy milyen ártalmas tartalmakkal találkoznak a gyerekek, az miként hat fejlődésükre, és hogyan kell megóvni őket mindezektől. Ehhez az irányvonalhoz köthető Winn munkássága, aki műveiben azt hangsú- 44 lyozta, hogy a fatalok a médiumok révén túlságosan hamar találkoznak olyan kér- désekkel és problémákkal, amelyekre érzelmi és kognitív szempontból még nem felkészültek. A szülők pedig nem tudják megóvni őket mindezen hatásoktól, mivel a televíziós tartalom befogadása nem igényel különösebb képességet. Mindezek következtében a felnőtt- és gyermekkor közötti határok elmosódnak, a fatalok jár- tasnak érzik magukat olyan területeken is, ahol valódi saját tapasztalatot még nem szereztek, de a televíziós tartalmak révén már úgy érzik, hogy képesek arról meg- felelő benyomást kialakítani. Ezt nevezi Elkind „ál-jártasságnak”, ami azt az érzést 45 je lenti, hogy a médiatartalmat a gyerekek elégnek érzik ahhoz, hogy gyakorlottan mo zog janak a felnőtt világban, vagy legalábbis tapasztaltnak tarthassák magukat egyes kérdésekben A késő modern média korában a gyerekek médiaértésével és médiahasználatával kapcsolatos elképzelések is átalakultak. Az új megközelítések szerint a felnőttek és a gyerekek közötti határok éppen hogy nem eltűnőben, hanem megerősödőben van- nak, ugyanis a fatalok gyakorlottsága és ügyessége a különböző tömegkommuni- 42 fáBri György: Újmédia használat, online kommunikáció. A Közigazgatási Vezetői Akadémia tréning-háttéranyaga. é. n. 43 Vö. Maxwell E. MccoMBs – Donald L. shaW: The Agenda Setting-Function of Mass Media. In: Oliver Boyd-Barret – Chris neWBold (eds.): Approaches to Media. A Reader. London, Arnold, 1995. 44 Marie Winn: Gyerekek gyerekkor nélkül. Budapest, Kossuth, 1990. 45 David elKind: The Hurried Child: Growing Up Too Fast Too Soon. Cambridge, MA, Da Capo Life long Books, 1981. 49.
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245