Page 241 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 241
Berta judit: Identitásfejlődés serdülőkorban 239 kációs eszközök használatában a generációs különbségekre erősít rá. A fatalokat 46 Tapscott netgenerációnak, Prensky digitális bennszülötteknek nevezi, akik nem 47 48 elszenvedői vagy áldozatai a médiumok hatásának, hanem a maguk igényei és szük- ségletei szerint használják azokat. A különféle médiatechnikák fejlesztik a fatalok kreativitását, segítik az önmegvalósítást, és közösségteremtő erejük van. Katz állítása szerint a médiahasználat a fatalok kultúráját jelentősen formálja, 49 identitásukat sok területen erősíti. Főleg a digitális kommunikáció képes arra, hogy segítségével a gyerekek megszabaduljanak a konvenciók szorításától és a világ mű- ködésével kapcsolatos, számukra már nem hasznosítható nézetektől. Ennek megfelelően az identitásfejlődés jelenkori folyamatának egyik legfontosabb összetevője a digitális média, és az egyén identitása is új aspektussal gyarapodott: ez utóbbit nevezzük digitális identitásnak. 6. Digitális identitás Az önkifejezés hagyományos formái mellett identitásunk megalkotása és bemuta- tása egyre gyakrabban tevődik át internetes színterekre. A digitális identitás azt az adathalmazt jelenti, amely az „én”-t reprezentálja a különböző digitalizált felülete- ken; ennek egy részét mi magunk hozzuk létre és alakítjuk elképzelésünk szerint, más része viszont akaratunktól függetlenül, mások online jelenlétéhez kapcsolódó- an létezik 50 A digitális identitás fogalmának tisztázásához el kell azt különítenünk más, ahhoz nagyon hasonló kifejezésektől: 51 – Az online identitás egy olyan gyűjtőfogalom, amely az interneten történő szemé- lyes megjelenésünk valós és fktív részeit egyaránt tartalmazza. Ennek két típusa a virtuális és a digitális identitás. – A virtuális identitás a különböző internetes felületeken (többnyire szerepjáté- kokban) felvett fktív identitás jelölésére használt fogalom; ennek használatával az egyén akár teljes mértékben kitalált személyiséget vesz fel ahhoz, hogy egy képzeletbeli világ résztvevője legyen. Ide sorolhatóak például a nagy népszerűség- nek ör vendő online szerepjátékok, amelyeket egyszerre akár több ezren is tudnak ját szani. A játékosok virtuális személyiségeket (avatarokat) hoznak létre, és e fgu - 46 Kenichi ohMae: The End of the Nation State. New York, HarperCollins, 1995. 47 Don tapscott: Grown up Digital. New York, McGraw-Hill, 2008. 48 Marc R. prensKy: Teaching Digital Natives. Thousand Oaks, CA, Sage, 2010. 49 Jon KatZ: Virtuous Reality: How America Surrendered Discussion of Moral Values to Opportunists, Nitwits and Blockheads Like William Bennett. New York, Random House, 1997. 50 fehÉr Katalin: Milyen stratégiák mentén épül fel a digitális identitás? Médiakutató 2, 2014. 51 tósZegi Zsuzsanna: A Web 2.0 és az online identitás. Könyv és Nevelés 2013/1. szám. 2013. olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_web_20_es_az_online_identitas
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246