Page 252 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 252
250 Médiaszocializáció oversharing (túlzott megosztás). Ez utóbbi olyan viselkedésformát takar, ami „túl sok személyes vagy semmitmondó információ megosztását jelenti”, és egyéb motivá ciók 87 mellett valószínűsíthetően a mások általi kirekesztéstől való félelem áll a hátterében. 7. A digitális identitás megnyilvánulásának legnépszerűbb színterei: a közösségi oldalak A közösségi oldalakon (és ma még elmondhatjuk, hogy azok között az egyik leg- népszerűbb a Facebook) történő aktivitás, a másokkal való kapcsolatfelvétel és fenn- tartás a serdülők hétköznapi tevékenységeinek szerves részévé vált. A közösségi 88 oldalakat szokás „online agorának” is nevezni, hiszen az információk és vélemé- 89 nyek cseréje nagy közönség előtt, demokratikus módon zajlik. Mint minden hasonló témában, a közösségi oldalakkal kapcsolatban is azonosít- ható a társadalomban egy „morális pánik”, mely szerint az itt folytatott tevékeny- 90 ségek romboló hatással lehetnek a való életben fenntartott kapcsolatokra, a kamaszok már alig találkoznak személyesen az ismerőseikkel, helyette a virtuális ismeretségek nyújtják számukra a közösségi élményt. Ennek a félelemnek a reális aspektusairól a későbbiekben fogunk szólni, de a másik oldal érvei közül fontos ideemelni azokat, amelyek azt helyezik középpontba, hogy a serdülők számára a közösségi oldalak aktivitásából való kimaradás egyet jelentene valamiféle „lemaradással” is. Komoly pszichoszociális és tanulási előnyöktől esnének el, hiszen az ott megosztott infor- 91 mációk nem pusztán a kommunikált tartalommal egyenértékűek; a velük egykorúak által kedvelt tartalmak megismerése, a kommentelésben való részvétel, a mások kö- zötti kapcsolat megfgyelése hozzájárul a társas viszonyok jobb megismeréséhez és a saját kompetenciái fejlődéséhez. Emellett nem szabad elfeledkezni azokról az elő- nyökről sem, amiket a vonatkozó kutatási eredmények a közösségi oldalak haszná- latához kapcsoltak: ilyen például a magasabb önértékelés, a gyakoribb támogatás 92 a ba rátok részéről, az őszintébb kommunikáció. Valkenburg és Peter vizsgálata 94 93 87 Bódi Zoltán: http://netidok.postr.hu/megosztasbol-mis-megart-a-sok-oversharing 88 Mitja D. BacK – Juliane M. stopfer – Simine vaZire – Sam gaddis – Stefan C. schMuKle – Boris egloff – Samuel D. gosling: Facebook Profiles Reflect Actual Personality, Not Self-Idealization. Psychological Science 21, (2010) 372–374. 89 Sherry turKle: Alone Together. New York, Basic Books, (2011) 75. 90 Stanley cohen: Folk Devils and Moral Panics: The Creation of Mods and Rockers. Oxford, Blackwell, 1972. 91 Brendesha M. Tynes: Internet safety gone wild? Sacrificing the Educational and Psychological Benefits of Online Social Environments. Journal of Adolescent Research 22, (2007) 575–585. 92 Az önértékelés és a közösségi oldalak kapcsolatáról bővebben olvashatnak Visy Petra fejezetében. 93 http://www.csudh.edu/psych/Adolescents%20in%20MySpace%20-%20Executive%20Summary. pdf 94 Patti M. valKenBurg – Jochen Peter: Adolescents’ identity experiments on the Internet. Conseq- uences for Social Competence and Self-concept Unity. Communication Research 35, (2008) 208–231.