Page 255 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 255
Berta judit: Identitásfejlődés serdülőkorban 253 és az identitás valós kifejeződéseként azonosíthatóak. Feltételezhetően a kamaszok esetében ez utóbbi érvényesül, hiszen hétköznapi tevékenységeik jó részét az inter- neten (és ezen belül a közösségi oldalakon) végzik. Ez pedig a láthatóságnak olyan szintjét hozza magával, ami nehezebbé teszi digitális identitásuk egyes összetevőinek módosítását, „szépítését”. Így az ő esetükben az offine és az online identitás közötti különbség feltételezhetően kisebb mértékű. Mindezek alapján elmondható, hogy a közösségi oldalak a digitális identitás leg- fontosabb részét képezik: az ismerőseim számára elérhetően és azonosíthatóan, is- meretlenek számára (döntésemtől függően) láthatóan vagyok ott jelen, a velem kap- csolatos legfontosabb információkat mások elé tárva. Folyamatos lehetőséget biztosít az énreprezentációra, emellett a visszajelzések révén plusz információkkal gazdagodik a „Ki vagyok én?” kérdésre adható válasz tartalma. 103 8. A digitális identitás negatív aspektusai A fentiekben tárgyalt megközelítések hangsúlyos vagy kevésbé hangsúlyos módon, de a digitális identitás azon aspektusait emelik ki, amelyek az egyén önkifejezésére, személyiségének alakulásában a szabadságra és a másoktól kapott visszajelzések identitásformáló hatására helyezték a hangsúlyt. A lehetséges negatívumokkal is számot vetnek, de kevésbé tartják jelentősnek, mint az online identitás hozta elő- nyöket. Mindezek alapján elmondható, hogy egészen az utóbbi időkig a digitális identitás a szabadság eszméjével kapcsolódott össze. 104 Az elmúlt időszakban viszont egyre sokasodnak a vészjósló hangok a digitális identitással összefüggésben, melyek közül a következőkben néhányat felsorolunk. 8.1. A digitális jelenlét kényszerítő ereje Az online lét hatalmas szabadságot adhat számunkra: a folyamatosan bővülő tar- talmakban gyakorlatilag minden, minket érdeklő kérdésre választ kaphatunk, tér- és idő beli korlátok nélkül kommunikálhatunk, saját magunkkal kapcsolatban pedig kötetlenebbül oszthatunk meg bármit, amit szeretnénk. A digitális világ szabályszerűségei viszont számos kényszerítő aspektust is ma- gukban hordoznak. A „Share, therefore I live” – „Megosztok (információkat), tehát vagyok” szlogen nagyon jól mutatja azt a működésmódot, amelynek hajlamosak 105 vagyunk alávetni magunkat. Korábban kitértünk arra, hogy az online jelenlét hiánya azt az érzést keltheti bennünk, hogy lemaradunk valami fontosról. A másik oldalon 103 pintÉr Róbert, idézi fehÉr i. m. (50. lj.). 104 http://kepiras.com/2014/08/horvath-dorka-digitalis-identitas 105 TurKle i. m. (89. lj.).
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260