Page 260 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 260
visy petra Énkép és önértékelés a web 2.0 korában Már több 10 évvel ezelőtt is élt az elképzelés, hogy a fatalok hírfogyasztása, ponto- sabban a tömegkommunikációs eszközök – újság, kortárs irodalom, rádió, televízió – térnyerése és az ezekből szerzett információk nagy szerepet játszanak a fogyasztók szocializációjában, hozzájárulnak énképük, illetve önértékelésük ala kulásához. Egy- egy szereplő, főhős, naponta látott fgura mintaként szolgál a fogyasztók számára, mely hatás érzékelhető ruházkodásukban, hajviseletükben, de akár beszédstílusuk- ban és magatartásukban is. Az énkép szintje és minősége itt el ső sorban azért fontos, mert problémákat okozhat, ha a médiában látottak és tapasztaltak indukálta ideális, eszményi énkép irreálisan távol kerül az aktuális énkép től. A média olyan karak- 1 tereket vonultat fel, melyeket az – elsősorban fatalabb – fogyasztók vonzónak és ezáltal kö vetendőnek tartanak. A televízión keresztül bemutatott személyek csillo- gást, sikert, népszerűséget hirdetnek, karakterük egyes vonásai felnagyítódnak, így összehasonlítás során a való élet tapasztalatai és értékei szürkének és sivárnak hat- hatnak. Az internetes világ lehetőséget teremt egy idealizált, felnagyított én be- 2 mutatására, továbbá elérhetővé teszi a másik felhasználó által bemutatni kívánt, legtöbbször boldogságot, elégedettséget, szépséget közvetítő információkat, mely 3 szintén önmagunk leértékelését eredményezheti. A fejezetben a média énkép és önértékelés alakulásában betöltött szerepét fogjuk vizsgálni, ehhez azonban elsőként szükségszerű a téma pszichológiai vonatkozásai- nak áttekintése 1. Énkép és önértékelés Saját magunkról már egészen kis kortól kezdve vannak információink, ismereteink. Ezeknek ugyanakkor az életkor előrehaladtával más és más értékeléseket adunk. Egy óvodás számára a külsőre vonatkozó jegyek a legmérvadóbbak énjének minő- 1 Kiss Tihamér: Az énkép kialakulása és fejlődése. Budapest, Tankönyvkiadó, 1978. 2 Christopher lasch: Az önimádat társadalma. Budapest, Európa, 1996. 3 vesZelsZKi Ágnes: Énreprezentáció. 2013. http://enyelvmagazin.hu/2013/09/10/enreprezentacio/