Page 263 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 263
visy petra: Énkép és önértékelés a web 2.0 korában 261 megőrizze vagy éppenséggel növelje azt, megóvva ezzel pszichológiai egészségét. 16 A globális önértékelés a pszichológiai jóllétre tett kedvező hatását bizonyítják az önértékelés és a depresszió, a szuicid késztetések, az önkárosító magatartás, il- 18 17 letve egyéb mentális betegségek közti negatív kapcsolatot kimutató vizsgálatok. Az önértékelés fogalmát átfogóan értelmezőkkel szemben az utóbbi néhány év- tizedben a területspecifkus önértékelést hangsúlyozó elméletalkotók is utat törtek maguknak, akik az önértékelésen belül többféle értékelést – fzikai megjelenés, szociális elfogadottság, iskolai teljesítmény, magatartás, sportkompetencia – feltéte- lez tek, illetve a fogalom attitűd természetét, vagyis adott jelző jónak és rossznak 19 mi nő sí tését hangsúlyozták. 20 A globális önértékeléssel ellentétben a specifkus önértékelési mutatók szorosabb összefüggést mutatnak az egyén viselkedésével, de ez nagyban függ attól, hogy az értékelő hozzáállás és az adott viselkedés között milyen erős kapcsolat áll fenn. 21 White az egyén én-tudatának kialakulásában alapvető szerepet tulajdonít a kör- 22 nyezetre gyakorolt hatás és a létrejövő interakció sikerességének, melynek megvaló- sulása pozitív érzelmeket vált ki a személyből. A szerző szerint az önértékelés el ső- sorban az egyén saját kompetens aktivitásából táplálkozik. 23 Ehhez hasonlóan vélekedett William James is, amikor az önbecsülést a sikerek és célkitűzések arányában határozta meg. Ebben az értelemben a társas környezet reakciója kihagyhatatlan, önértékelést meghatározó forrásként jelenik meg. 24 Az egyén számára fontos mások értékelő visszajelzéseit az önértékelés alakulá- sában már Cooley is hangsúlyozta, amikor kifejtette „tükör-én” fogalmát. Érvelései szerint szelfünk úgy alakul ki, hogy önmagunkat, viselkedésünket aszerint értel- mezzük és ruházzuk fel jelentéssel, hogy szerintünk mások miként vélekednek ró- 16 Morris RosenBerg – Carmi schooler – Carrie SchoenBach – Florence RosenBerg: Global Self- Esteem and Specific Self-Esteem: Different Concepts, Different Outcomes. American Sociological Review 60, (2) (1995). 141–156. 17 John H. TucKer: Status update: “I’m so glamorous”. A study of Facebook users shows how narcissism and low self-esteem can be interrelated. Scientific American 303, (5) (2010). 32. 18 Bödecs Tamás – Horváth Boldizsár – SZilágyi Enikő – DiffelnÉ nÉMeth Marietta – Sándor János: A szorongás, a depresszió, az önértékelés és a társadalmi tőke összefüggései a várandósok egész- ségmagatartásával Mentálhigiéné és Pszichoszomatika 11, 1, 2010. 17–30. 19 Harter i. m. (14. lj.) 3. 20 Herbert W. Marsh: Influences of Internal and External Frames of Reference on the Formation of Math and English Self-Concepts. Journal of Educational Psychology 82 (1) 1990. 107–116. 21 Martin FishBein – Icek AjZen: Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Reading, Addison–Wesley Publishing Company, 1975. 22 Robert W. White: A motiváció fogalmának kritikai áttekintése: A kompetencia fogalma. In: StöcKert Károlyné (szerk.): Játékpszichológia: szöveggyűjtemény. Budapest, Eötvös, 1997. 23 V. KoMlósi Annamária: Napjaink önértékelés-kutatásainak áttekintése. Önértékelés és/vagy önel- fogadás? In: DeMetrovics–KöKönyei–Oláh i. m. (15. lj.) 20–44. 24 William JaMes: Principles of Psychology. Digireads.com. Eredeti kiadási adatok: New York, Henry Holt & Co., 1890.
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268