Page 266 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 266
264 Médiaszocializáció hogy az önértékelés az élet folyamán változásokon megy keresztül, amire vonatko- zóan bizonyos szabályszerűség állapítható meg. Eszerint az önértékelés szintje gyer- mekkorban magas, majd az iskolába kerüléssel csökken, és a hanyatlás a serdülőkor folyamán mindvégig jellemző. Felnőttkorban fokozatos növekedésnek indul, és az időskorban ismét csökkenés fgyelhető meg, rendszerint éles váltással. 36 Az önértékelés tehát nagyon komplex fogalom. Ugyanakkor a rosenbergi önér- tékelés tulajdonképpen a legtöbb leírt aspektus összefoglalójaként írható le. Ösz- 37 szetettségének köszönhetően számtalan tényező befolyásolhatja alakulását. Azt ugyanakkor kijelenthetjük, hogy a környezetnek ebben kiemelt jelentősége van. A szülők nevelői hozzáállása, az elfogadás mértéke, az iskolába kerüléskor a kor- társak ítéletei és véleményei, illetve a tanároktól kapott visszajelzések, értékítéletek 38 a fentebb említettekkel együtt mind jelentős meghatározói az önértékelés alakulá- sának, ami a szocializáció markáns részét képezi. 2. Szocializáció, önértékelés, média Míg korábban a szocializáció vizsgálata kapcsán elsősorban az egyén és a környe- zet, azon belül is az interperszonális, azaz személyközi kapcsolatok milyensége állt a fókuszban, az 1970-es évektől kezdve a szocializációra ható környezeti változó 39 több szempontja is a kutatások középpontjába került. Ily módon az a megközelítés nyert teret, mely szerint az egyén viselkedése, fejlődése nem vizsgálható az őt kö rül- vevő közvetlen vagy tágabb csoportok nélkül. Szocializációja a kultúra által erősen meghatározott, és annak aspektusaira reagál, esetleg változtat rajta. Ezen, szocia- 40 41 lizációt alakító környezeten belül pedig az egyén számára fontos és releváns sze- replők, közös tevékenységek vagy éppen a kultúra által közvetített, implicit elemek vizsgála tát tartják fontosnak a kutatók. Utóbbi gyakran a különféle médiumokon 42 36 Richard W.RoBins – Kali H.trZesnieWsKi – Jessica L. Tracy – Samuel D. Gosling – Jeff Potter: Global self-esteem across the life span. Psychology And Aging 17 (3), 2000. 423–34. 37 V. KoMlósi i. m. (23. lj.) 4. 38 Kőrössy Judit: A tanulói énkép formálódása és a tanári értékelés kapcsolata. 2009. http://www. ofi.hu/tudastar/3-vitaforum/tanuloi-enkep 39 Kósa Éva: A szocializáció elméleti kérdései. In: Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva: Neveléslélektan. Budapest, Osiris, 2005. 46–113. 40 Marshall H. Segall – Pierre R. Dasen – John W. B. Kerry – Ype H. Poortinga: Human Behavior in Global Perspective: An Introduction to Cross­Cultural Psychology (Second Edition). Boston, Allyn and Bacon, 1999. 399. 41 Jaan Valsiner: How Can Developmental Psychology Become „Culture-Inclusive”? In: Valsiner (ed.): Child Development in Cultural Context. Toronto, Hogrefe and Huber, 1989. 1–8. 42 Charles M. Super – Sara HarKness: The Cultural Structuring of Child Development. In: John W. Berry – Pierre R. Dasen – T. S. SarasWathi: Handbook of cross­cultural psychology Basic Process and Human Development. Boston, Allyn & Bacon, 1980.
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271