Page 270 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 270
268 Médiaszocializáció munikáció lehetősége, mely áthágja a határokat és távolságokat. Az internet valódi, 64 legtöbb fogyasztó számára vonzó népszerűsége azonban a web 2.0 információtech- nológiai korszak megjelenésével jött el. 3. A web 2.0 jelentősége A web 2.0 2006-ban bevezetett fogalma az internet újabb korszakát határozza meg, annak személycentrikus tulajdonságára utal. A hálózat e tulajdonságának köszön- hetően bárki, aki az internetet használja, képes tartalmak megosztására, ami koráb- ban csak az újságírók, illetve különféle honlapok fejlesztésében jártas személyek kiváltsága volt. Így ma már szinte bárki hírt adhat magáról a világhálón, hiszen nem csak a letöltés, de a könnyen érthető és felhasználóbarát felületeknek köszönhe- tően a feltöltés is bárki számára lehetséges. Kiemelendő különbség tehát a mai 65 in ternet és a hagyományos médiaeszközök (televízió, sajtó) között, hogy az internet esetében már nem egy-két, szerkesztéssel megbízott személy dönt arról, hogy milyen információk kerülhetnek a közönség elé, hanem szinte bárki. A web 2.0 térnye- 66 résének következtében a weboldalak az addiginál jóval szerteágazóbb, gazdagabb rendszerré váltak, ezáltal a felhasználók köre is számottevően szélesebb lett. Vannak, akik nem tartják helyénvalónak a korábbi web 1.0 és a jelenkori web 2.0 közötti különbségtételt, mondván, pusztán fejlődésről van szó, és az újdonságnak tartott fejlesztések már korábban is léteztek, csak a felhasználók nem éltek velük. A je- 67 lenkori információtechnológiai korszakkal kapcsolatban a gyakran egymásnak el- lentmondó vélemények sorában a szakértők abban következetesen egyetértenek, hogy a web 2.0 elsősorban nem valamiféle különleges technikai fejlesztésnek kö- szönhetően tekinthető korszakalkotónak. Újításának nagysága sokkal inkább abban rejlik, hogy a világháló és az emberek közötti távolságot nagyban csökkentette, beemelve ezzel az internet világába a közösségiséget. A közösségi kifejezés a web 68 2.0 szolgáltatásainak köszönhető: a hírek (Social News), könyvek (Social Book- marking), képek (Instagram), zenék, videók (YouTube) és egyéb tartalmak (blogok, Wiki pédia) megosztására alkalmas felületeknek. A blogok olvasása és írása nagy népszerűségnek örvend. Ezek tulajdonképpen olyan webes felületek, ahol a blog ve ze tője bejegyzéseket oszthat meg a számára tetsző témában. Innen a blog elne- vezése is: web log (web-bejegyzés). Az alkalmazás fő célja és egyben előnye, hogy 64 Kósa i. m. (48. lj.) 9. 65 VesZelsZKi Ágnes: Milyen képet (ne) tegyünk fel az iwiw­re? 2009. http://www.e-nyelv.hu/2009- 02-09/milyen-kepet-ne-tegyunk-fel-az-iwiw-re/ 66 MerKovity Norbert: Politikai kommunikáció­kutatások a közösségi média korában. Szeged, Prima- ware, 2014. 67 Csordás Attila: A feltölthető világ – web 2.0. 2006. http://magyarnarancs.hu/tudomany/a_ feltoltheto_vilag_-_web_20-64804 68 Borsós Gyula Attila: Web 2.0 alkalmazásfejlesztés. Ajax fejlesztés. Debreceni Egyetem, 2007.
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275