Page 275 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 275
visy petra: Énkép és önértékelés a web 2.0 korában 273 el A közösségi oldal elnevezéshez méltán illő alkalmazása a Facebooknak a kü- 86 lönböző csoportokhoz és oldalakhoz csatlakozás lehetősége, mely révén a felhasz- náló kifejezheti irányultságát és beállítottságát, és a vele hasonlóakkal való kapcso- latteremtés is megkönnyített általa. A kapcsolatteremtés motivációja mellett ugyanakkor a mások által történő elfogadás érzése is a szükséglet kielégülésének feltétele. A közösségi oldalon a felhasználóknak lehetőségük van véleményük kife- jezésére nemcsak hozzászólások formájában, hanem „lájkolással” és megosztással is, így egy gombnyomással véleményezhetnek szinte bármit, amiről a lájk tulajdo- nosa azonnal tudomást szerez. Ugyanakkor a felhasználó a „kérdések” alkalmazás segítségével azt is felmérheti, hogy ismerősei bizonyos kérdésekre milyen válaszo- kat adnak. Ezáltal a sze mélynek lehetősége nyílik egyfajta közvélemény-kutatásként rátekinteni ismerősei preferenciáira, beállítódásaira, és azok vélekedéseit összevet- heti saját véleményével, elképzelésével. A valahova tartozás és elfogadás érzése 87 motiválja az úgynevezett „extimitás” jelenségét, mely szerint a személyek „testi vagy lelki in timitásuk darabjait teszik fel a világhálóra azért, hogy a többi internetezőnél teszteljék az érvényességüket”. 88 4.2. Az én-bemutatás szükséglete Alapvető szükségletünk a valahova tartozás mellett az én-bemutatás szükséglete, vagyis hogy szelfünket prezentáljuk másoknak, és ezt gyakran tesszük úgy, hogy a le he tő legjobb benyomást keltsük bennük. Goffmann szerint énünk bemutatásakor tulajdonképpen szerepet játszunk, ami életünk számos területén megfgyelhető és fejlődésünket szolgáló természetes folyamat, hiszen jövőnk jobbra fordulása vagy éppen a kívánt társ megtalálása múlhat rajta. Az én-bemutatás folyamata sok eset- 89 ben inkább nem verbális kommunikáció útján történik: a mosoly, a fej mozgatása, a homlok ráncolása kitűnő eszközök arra, hogy adott helyzetnek megfelelően sugall- juk, hogy milyenek is vagyunk. Énünk bizonyos konkrétabb jellemzőiről pedig ru- házatunkkal, külső megjelenésünkkel, ékszereinkkel, kitüntetéseinkkel tudósítunk. 90 A hétköznapokban fenntartásokkal kezeljük azokat az „előadásokat”, melyekkel a másik egy bizonyos képet kíván festeni magáról, és ezért kiemelten fókuszálunk azokra a helyzetekre, amikor az ingatag lábakon álló tények ellentmondásba kerül- 86 Kennon M. Sheldon – Neetu ABad – Christian Hinsch: A Two-Process view of Facebook Use and Relatedness Need-Satisfaction: Disconnection drives use, and connection rewards it. Journal of Personality and Social Psychology 100 (2011). 766–775. 87 PanKásZ Balázs – Nádasdy Krisztina: Facebook műhelytitkok. Marketing a közösségi hálón. Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar. Harthmedia Kft., 2011. 88 Serge Tisseron: A képek új kultúrája. In: BöhM Judit – HolKa László: Serdülők világa: kétségek és önmegvalósítás. Budapest, Pont, 2010. 89 Erwing GoffMan: Az én bemutatása a mindennapi életben. Pólya, Thalassa, 1959. 90 Joseph P. forgas: A társas én – Az önmegismerés szociálpszichológiája. Budapest, Kairosz, 2006.
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280