Page 273 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 273
visy petra: Énkép és önértékelés a web 2.0 korában 271 fak átlagosan kevesebb ismerőssel rendelkeznek, mint a nők, ami összhangban lehet a fentebb leírt, provokáló magatartással és kisebb aktivitással. A férfak aktivitását azonban egyes szerzők szerint sokkal nagyobb mértékben befolyásolja párkapcso- lati státuszuk, mint a nők aktivitását, vagyis azok a férfak, akik párkapcsolatban élnek, kevesebbszer tevékenykednek a Facebookon, míg a nők aktivitása nem csök- ken, ha párt találnak. A Facebook-proflokra vonatkozóan azt találták, hogy a nők a férfaknál szíve- sebben használják proflképüket arra, hogy másokban a kívánt benyomást keltsék. 78 Egyes kutatások alátámasztották, hogy nem hiábavaló a női proflképek hangsúlyo- zása. A szerzők ugyanis a vizsgálati személyek szemmozgásait fgyelve azt találták, hogy a személyek több időt szenteltek a női proflképek pásztázására, mint a férfa- kéra. A férf felhasználók proflján pedig inkább a személyes információk (érdeklő- dési kör, a profltulajdonos által lájkolt tartalmak) nézegetésével időztek. Mindez 79 összhangban áll a nemi sztereotípiákkal kapcsolatos vizsgálatokkal. Broverman és munkatársai kísérleti eredményeikben például arról számoltak be, hogy a férfakhoz több esetben asszociáltak kompetenciára utaló kifejezéseket a megkérdezettek, mint a nőkhöz. Banaji szerint a férfaknak inkább a matematika és a tudományok magas 80 fokú műveléséhez szükséges készségeket tulajdonítanak. A nők esetében a Thorndike által leírt holdudvarhatás jelenik meg, mely szerint az emberek másokról alkotott ítéleteik során a pozitív tulajdonságokat hajlamosak más pozitív tulajdonságokkal összekapcsolni. A vonzónak ítélt személyeket például általában pozitívabb (kedve- sebb, boldogabb, erősebb, nyitottabb stb.) tulajdonságokkal ruházzák fel. Egy szép 81 és csinos diáklány dolgozata a fú diáktársak megítélése szerint színvonalasabb, mint egy kevésbé vonzó külsejű lány munkája. Emellett azt is megfgyelték a szerzők, hogy míg az attraktív személyek profloldalát a vizsgálati személyek hosszasan olvas- gatták információk után kutatva, addig a nem attraktív személyek profljára összes- ségében kevés időt szántak, vagyis kevesebb erőfeszítést tettek ezeknek a szemé- lyeknek a megismerésére 82 78 Francis T. McandreW – Hye Sun Jeong: Who does what on Facebook? Age, Sex, and Relationship Status as Predictors of Facebook Use. Computers in Human Behavior 28, 6 (2012). 79 Gwendolyn SeidMan – Olivia S. Miller: Effects of Gender and Physical Attractiveness on Visual Attention to Facebook Profile. Cyberpsychology, Behavior, and Socialnetworking 16, 1 (2013). 80 Inge K. BroverMan – Susan Raymond Vogel – Donald M. BroverMan – Frank E. ClarKson – Paul S. RosenKrantZ: Sex role stereotypes: A current appraisal. In.: Mahzarin Banaji: Rejtőzködő attitűdök és sztereotípiák. Budapest, Osiris, 2003. 81 Edward L. ThorndiKe: Intelligence and its uses. In.: Mahzarin Banaji: Rejtőzködő attitűdök és szte reo típiák. Budapest, Osiris, 2003. 82 David Landy – Sigall Harold: Beauty is talent: Task Evaluation as a Function of the Performer’s Physical Attractiveness. Journal of Personality and Social Psychology 29 (3), (1974). 299–304.