Page 277 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 277
visy petra: Énkép és önértékelés a web 2.0 korában 275 4.2.1. Én-bemutatás képekben A mai technológiák elsősorban képi információkat tárnak elénk. A képek fontossá- gával változhat a valóságról és emellett az önmagunkról való elképzelésünk, az ezekről alkotott értelmezéseink és véleményünk. 96 A Facebookon történő én-bemutatás legnépszerűbb és egyben legegyszerűbb módja a képfeltöltés. A képfeltöltések száma havonta meghaladja az egymilliárdot. Egy 2014-ben végzett felmérésben egy hónapos periódusban fgyelték a Facebook- posztok fajtáját, alakulását. Az egy hónap folyamán feltöltött tartalmak 75%-a kép, 10%-a link, 6%-a státuszfeltöltés, 4%-a album, 4%-a videófeltöltés és 1%-a egyéb poszt. A Facebook képfeltöltés funkciója vonzó a felhasználók – elsősorban a kö- 97 zépiskolás és főiskolás korosztály – számára, hiszen egyszerűen és gyorsan számol- hatnak be velük történt eseményekről, élményekről anélkül, hogy körülményesen meg kellene fogalmazniuk azokat. A képek népszerűségét mutatja a képfeltöltő 98 online felületek (We Heart It, Instagram, Tumblr) növekvő felhasználói köre is. Mindannyian rendelkezünk úgynevezett „spontán énképpel”, amely azt jelenti, hogy „az 5 perc alatt önmagamról elmondottak alapján hogyan gondolok magamra”. Ezzel szemben, amit Facebookra és más közösségi oldalra feltöltünk, annak kivá- lasztása a legtöbb esetben valószínűleg bőven meghaladja az 5 percet. A feltöltött kép kiválasztásakor át kell gondolni, milyen képet szeretnék lefesteni magamról, milyen szerepben szeretnék tetszelegni a proflomat megtekintők előtt. 99 A Facebookra feltöltött fényképek közül kifejezett jelentőséggel bírnak a profl- képek, hiszen az az első és legszembetűnőbb információforrás a profl tulajdonosá- ról. Egy nemrég megjelent publikációban a szerzők vizsgálatukkal rávilágítanak arra, hogy milyen határozott véleményt alakítunk ki a másik emberről mindössze egy róla készült fénykép alapján. A kor, nem, attraktivitás, esetleg érzelmi állapot jel lem zőkön túl olyan belső vonásokról is következtetéseket vonunk le és tekintünk általános érvényűnek, mint a tisztességesség vagy a dominancia, a kreativitás vagy az in telligencia, illetve az egészség, mindezt a személy arcának bizonyos vonásai alap ján. A szerzők arra is felhívják a fgyelmet, hogy a kép alapján hozott ítélet rend kívül gyorsan kialakul, ugyanakkor képlékenynek mondható, mert egy eltérő háttér, meghatározott arckifejezés annak változását eredményezi. 100 96 Tisseron i. m. (88. lj.) 17. 97 Phillip Ross: Photos are still king on Facebook. 2014. http://www.socialbakers.com/blog/2149- photos-are-still-king-on-facebook 98 panKásZ–nádasdy i. m. (87. lj.) 16. 99 Dede Éva: Én-bemutatás és az ikonikus fordulat – amikor a képek beszélnek. In: BaláZs Géza – H. Vargha Gyula (szerk.): Ikonikus fordulat a kultúrában. Magyar Szemiotikai Társaság, Eger, Líceum, 2009 107 100 Richard J. W. Vernon – Clare A. M. Sutherland – Andrew W. Young – Tom Hartley: Modeling first impressions from highly variable facial images. Psychological and Cognitive Sciences 28 (2014).