Page 282 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 282
280 Médiaszocializáció hogy abban az esetben, ha a személy egy adott posztját senki sem lájkolja, önérté- kelésében hanyatlás következik be. 116 Mások a Facebookon megjelent előnytelen, nemkívánatos információkkal való szembesülésben látják az önértékelés romlásának egy lehetséges okát. Azt találták ugyanis, hogy az alacsony önértékelésű felhasználók folyamatosan monitorozzák Face book-oldalukat, és a mások által róluk megosztott, de számukra nem tetsző in formációkat törlik a hírfolyamból, fenntartva így önértékelésüket. 117 5.2. A Facebook-használat és az önértékelés közti pozitív kapcsolat mellett szóló elméletek 5.2.1. A hiperperszonális modell Egy másik releváns teoretikus megközelítés a Facebook hatásainak megértésére a hiperperszonális modell, amely szerint az interneten folyó kapcsolattartás mentes a szociális helyzetre utaló és más, személyes találkozáskor alapvetően megjelenő jelzésektől, következésképpen gátlástalanabb interakciók kialakulását segíti. Noha az interakció gátlástalansága negatív következményeket vonhat maga után, mint például az agresszió különféle megnyilvánulásai, nem szabad megfeledkezni az előnyös hozadékairól sem, melyek között központi szerep jut a kockázatmentesebb önfeltárásnak, a szoros kapcsolatok kialakításának, ezáltal az izoláltság csökkené- sének Az internet arra sarkallja a felhasználókat, hogy én-bemutatásukat a médi- 118 ában szelektíven végezzék. Az internetes közeg kitűnő lehetőséget nyújt a felhasz- nálók számára, hogy különféle identitásokat jelenítsenek meg, eltérő szerepeket próbáljanak ki, így identitáslaboratóriumként is szokták emlegetni. A közösségi 119 oldalak előnyét megragadva, az emberek erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy a Facebook-közönség előtt a lehető legjobb benyomást keltsék, így gondosan szelektálják a megosztani kívánt információkat aszerint, hogy mely aspektusait sze- retnék kihangsúlyozni. A legtöbb felhasználó számára ugyanis a Facebook-szemé- 116 Stephanie J. ToBin – Eric J. VanMan – Marnize Verreynne – Alexander K. Saeri: Threats To Belonging on Facebook: Lurking and Ostracism, 2014. Http://Www.Tandfonline.Com/Doi/Abs/10.10 80/15534510.2014.893924#.Vdjmtmd_Tgr 117 S. Shyam Sundar: Esteem issues determine how people put their best Facebook forward. http:// news.psu.edu/story/286310/2013/09/05/research/esteem-issues-determine-how-people-put-their-best- facebook-forward 118 Joseph B. Walther: Computer-mediated Communication: Impersonal, Interpersonal, and Hyper- personal Interaction. Communications Research 23 (1996). 3–43. 119 Ujhelyi Adrienn: Digitális nemzedék – szociálpszichológiai szempontból. Digitális Nemzedék Konferencia. ELTE PPKE Pszichológiai Intézet, 2013.
   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287