Page 287 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 287
visy petra: Énkép és önértékelés a web 2.0 korában 285 lati személyek tükör előtt tanúsított viselkedését fgyelte. Sürgős telefonhívásra hivatkozva elhagytam a helyiséget, és a személyek pár perces türelmét kértem, míg a tesztekkel visszatérek. 3 perc eltelte után, mikor a személyek a tükörrel szemben ülve várakoztak, visszatértem a helyiségbe, majd a 2. tesztcsomag kitöltésére került sor (40 elterelő állítás + 10 rosenbergi item- és a Facebook-használattal kapcsolatos kérdések). Ekkor a személyeknek általános, Facebook-használattal kapcsolatos kér- déseket kellett megválaszolniuk (pl. „Mennyi időt tölt Facebook­használattal na­ ponta?”; „Mit gondol, mi a legfontosabb dolog, ami miatt a Facebookot használ­ ják?”; „Hányszor lép be egy átlagos napon a Facebookjára?”). Az „online” kísérleti helyzetben szintén négyesével zajlott a személyek tesztelése, ez esetben azonban a tükör helyett számítógépek előtt foglaltak helyet. Facebook-profljukra kellett bejelentkezniük és ott tevékenykedniük, kiemelten fgyelve arra, hogy az oldalt ne hagyják el a meghatározott idő alatt. A Facebookon folytatott tevékenység- re az offine helyzet tükör előtt eltöltött idejével megegyezően ugyancsak 3 percet kaptak a személyek. 3 perc eltelte után került sor a 3. tesztcsomag kitöltésére (40 elterelő állítás + 10 rosenbergi item, és a Facebook használatával kapcsolatos kér- dések). Ebben a fordulóban a közvetlenül előtte tanúsított magatartásuk került fó- kuszba (pl. „Mit nézegetett a proflján?”; „Milyen benyomást keltett ennek nézege­ tése?”; „Változtatott a proflján, míg a weboldalon tartózkodott?”). A vizsgálat után tehát minden egyes vizsgálati személyhez három önértékelés mutató tartozott (előzetes; „offine”; „online”), melyekkel a statisztikai vizsgálatokat elvégeztük Végezetül, a kutatás részét képezte utótesztként, hogy minden egyes résztvevő proflképét, illetve a Facebook-profljukat 3 független bíráló értékelte egy 5 fokú skálán aszerint, hogy mennyire keltik az én-felnagyítás gyanúját (1 – egyáltalán nem; 5 – teljes mértékben), azaz a bírálók meglátása szerint milyen mértékben tesz- nek erőfeszítéseket azért, hogy magukat a lehető legszebbnek, legnépszerűbbnek, legkülönlegesebbnek mutassák a közösségi oldalon. 6.2. Főbb eredmények Elvárásainknak és a korábban megállapított eredményeknek megfelelően vizsgá- latunkban is magasabb önértékelésről számoltak be a személyek, amikor Facebook- profljukat nézegették, mint amikor előzetesen felmértük önértékelésüket. Viszont ellentmondva az elvártaknak, ugyanez a tendencia rajzolódott ki a tükör előtti hely- zetben is, vagyis magasabb önértékelésről vallottak a személyek, miután 3 percet egy tükör előtt ülve töltöttek, mint az előzetes tesztelés során. Ugyanakkor nemi bontásban tekintve az adatokra, csak a férf mintán érvényesültek az összefüggé- sek, a nők önértékelésében nem mutatkozott változás egyik kísérleti helyzetben sem, vagyis a nők az internetes tesztkitöltés, a tükör előtt eltöltött 3 perc és a Face- book-profl nézegetésével töltött 3 perc után is nagyon hasonló önértékelésről szá- moltak be.
   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292