Page 290 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 290
sZaBó laura Mit tesz a tudomány és mit a média… a kibontakozó felnőttkor megértéséért és támogatásáért? A kibontakozó felnőttkor fogalma hivatalosan is bevonult a pszichológiai szakiro- dalomba azzal, hogy Arnett 15 éve tanulmányt jelentetett meg az utóbbi évtizedben tapasztalt új életszakasz sajátosságairól az American Psychologistban . A tanulmány 1 elemzően tárgyalja a kibontakozó felnőttkor jellemzőit, utat nyitva ezzel számos további vizsgálódásnak. Ezzel párhuzamosan a média is felkapta az új életszakaszt, ám a körültekintő jellemzés és elemzés helyett inkább indulatokat kavar, szenzációt keres a 20 és 30 éves kor közötti fatalok életében, már szóhasználatában is sugallva véleményét, amikor bumeránggyerekekről, parazita szinglikről, életkezdési pánikról vagy mama- hotelben élőkről értekezik. Jelen fejezet a kibontakozó felnőttkor kutatási adatokkal alátámasztott jellemző- it tárgyalja – természetesen a teljesség igénye nélkül – a robbanásszerűen gyarapo- dó szakirodalom alapján, bemutatva azokat a tudományos vitákat is, amelyek em- lékeztetnek a tudomány és a média megközelítésében jelentkező konfiktusokra. Adunk példát olyan esetekre is, amikor a tudomány egy köznyelvből, illetve a mé- diából származó fogalmat vont be a kutatásba, megbízható mérőeszközt dolgozva ki a „helikopter szülők” jellemzőinek és egyetemi hallgató gyerekeikhez fűződő viszonyának tanulmányozására. Végezetül rámutatunk azokra a lehetőségekre, ame- lyekkel élve a média sokat segíthetne a szülőknek, a társadalomnak és maguknak a kibontakozó felnőtt korúaknak is abban, hogy jobban megértsék, mi történik velük, és tudjanak élni az életszakasz nyújtotta egyedülálló lehetőségekkel. 1 Jeffrey J. Arnett: Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist 55 (2000). 469–480.
   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295