Page 286 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 286
284 Médiaszocializáció 6. Egy operacionalizált megközelítés A következőkben egy, a témában született saját vizsgálatot szeretnénk bemutatni. Az egymásnak ellentmondó eredményeket fgyelembe véve kísérleti helyzetben igye- keztünk választ kapni kérdéseinkre Így egy, az objektív én-tudatosság elméletét 136 modelláló és egy, a hiperperszonális modellben leírtakra alapozott kísérleti helyzetet terveztünk, melyekben a vizsgálati személyek önértékelését teszteltük. A kutatásban azt vizsgáltuk, hogy a Facebook-használat és az önértékelés kapcsolatában melyik tendencia érvényesül a kiválasztott mintán, vagyis segíti vagy gátolja az önértékelés növekedését a Facebookon folytatott tevékenység és annak minősége. Ezenkívül kísérletet tettünk arra, hogy a mintánkban érvényesülő tendencia és a proflról (is merősök száma, fényképek száma, proflkép típusa), illetve a Facebook-hasz ná latról szerzett információk (Facebookon eltöltött idő, posztok száma, változtatás a proflon) között együtt járást keressünk, mindezt a nemi különbségek fgyelembevételével. A vizsgálatot 18–25 éves korosztály körében vezettük le. A résztvevőket a Face- book segítségével kerestük fel. A kutatás elvégzéséhez nem volt szükség kontroll- csoport létrehozására, mivel az összehasonlításokat a minden egyes személyhez tartozó 3 különböző helyzetben mért önértékelési értékekkel végeztük. A vizsgálat- ban összesen 43 személy vett részt, 21 férf és 22 nő. Az önértékelés mellett Face- book-használati szokásaik és profljellegzetességeik feltárására is sor került. A személyek teszteléséhez a Rosenberg-féle Önértékelési Skálát használtuk. Az ön ér tékelés felmérésére 3 alkalommal került sor: (1) előzetesen, interneten keresztül tör ténő kitöltés során; (2) úgynevezett „offine”-helyzetben, tükör előtt eltöltött 3 per- ces várakozási idő után, papír-ceruza teszt útján; végül (3) ún. „online” helyzetben, a sze mélyek saját Facebook-profljának nézegetésével eltöltött 3 perces időtartam után, szintén papír-ceruza teszt kitöltésével. A kísérlet sikerességének és tisztasá- gának érdekében a kérdőív maszkolásának módszertana került alkalmazásra. Ennek megfelelően alkalmanként 40 különböző itemet kevertünk a Rosenberg-féle skála 10 iteme közé, csökkentve ezzel annak lehetőségét, hogy a személyek emlékezzenek az önértékelésre utaló 10 kijelentésre, megsejtve ezzel a mérni kívánt változót. 6.1. Eljárás A kutatás tehát 3 fő részből állt: (1) előzetes önértékelés felmérés; (2) „offine” és (3) „online” kísérleti helyzet. Az „offine” helyzetben egy adott helyiségben az egy- más mellett elhelyezett 4 asztal mindegyike előtt egy tükör lógott a falon, a szemé- lyek itt foglaltak helyet. Rajtuk kívül egy külső bíráló ült a teremben, és a vizsgá- 136 Visy Petra: Facebook és önértékelés. Fiatal felnőttek önértékelésének kísérleti vizsgálata a Face bookhasználat, profiljellegzetességek, valamint a nemi különbségek tekintetében. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, 2014.