Page 289 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 289
visy petra: Énkép és önértékelés a web 2.0 korában 287 7. Összegzés A Facebook szerepe és pszichológiai jelentősége vitathatatlan. Noha az átfogó mé- diakutatások a népszerű közösségi oldal – Magyarországot még kifejezetten nem érintő – hanyatlásáról számolnak be, a Facebook a többi közösségi portál között még mindig az első helyen szerepel a fatalok és az idősebbek körében egyaránt. Ugyan- akkor szorosan követik azok a közösségi oldalak, amelyek a képek fókuszba helye- zésével törnek utat maguknak. Ilyen például az Instagram és a Pinterest, mely ol- dalak a Facebook után második helyen állnak az aktív felhasználók számát tekintve. Elsősorban a fatalabb korosztályok tetszését vívták ki maguknak. Mind a vizsgá- 141 latunkban, mind a közelmúltban kapott eredmények a képek központi jelentőségére utalnak. A korábbi médiumokhoz hasonlóan az internet is széles rétegekhez jutott el az évek során. A web 2.0 korszak eljövetelével azonban korábban nem látott népszerű- séget vívott ki magának, mely az élet összes területét érinti valamilyen formában. Általa a felhasználó szabad kezet kapott az információ szerkesztéséhez, bármilyen olvasott, látott, hallott tartalom véleményezéséhez, a világ bármely pontján tartóz- kodó személlyel való kapcsolatépítéshez, önmaga megjelenítéséhez, a felsorolás pe- dig még hosszan folytatható lenne. Tekintve, hogy az internet az ügyintézés, az in- formációcsere, a kapcsolattartás folyamatának szinte elengedhetetlen része mind a hétköznapi és magánéletben, mind a hivatalos és munkahelyi területeken, érzékel- hető az a hatalom, amely az internetet használók kezébe került. A web 2.0-nak kö- szönhetően pedig ez a hatalom egyben egyfajta közösségiséget is teremt, tele a maga előnyeivel és felelősségével. 141 GyörKe Zsuzsanna: Web 2.0 Report 2014. KutatóCentrum.
   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294