Page 285 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 285
visy petra: Énkép és önértékelés a web 2.0 korában 283 ön értékeléssel jellemezhető személyek nagyobb mértékű szociális aktivitást és önrek- lá mozást folytatnak a Facebook-felületen. Folytak vizsgálatok arról, hogy meddig 129 kedvez az egészséges nárcizmus megjelenésének a népszerű közösségi oldal, és mi- kortól mondható az már kórosnak. Míg egyesek az online önreklámozás lehetőségét az önértékelés növekedése miatt áldásosnak, addig mások éppen a nárcizmus 130 erősödésének veszélye miatt kórosnak találják. 131 Az ilyen és ehhez hasonló ellentmondások gyakoriak a Facebookkal kapcsolatos vizsgálódások területén. Ezért fontos szem előtt tartani, hogy a Facebook „kétélű kardként” számos paradoxont rejthet magában. Ahogy az eddigiekben láttuk, az önértékelés növelését például eredményezheti a felkapott közösségi oldal gyakori és intenzív használata, ugyanakkor ez a nárcizmus erősödéséhez is vezethet. Az on- 132 line szociális kapcsolódás révén a személy könnyen kizárhatja magát a mindennapi élet egyéb interakcióiból, aminek hosszú távon akár izoláció is lehet az eredménye. Végül azok a barátságok, amelyeket a kényelemből és könnyű elérhetőségből faka- dóan kizárólag a Facebookon keresztül ápolják a felek, gyakran esnek szét és vég- ződnek tartós elválással. 133 Összefoglalva tehát, a közösségi oldalak térnyerése óta az önértékelés széles iro- dalma további eredményekkel bővült. A korábbi vizsgálatok eredményei szerint a Facebook-használat valamiképpen együtt járást mutat az önértékelés alakulásával: növeli (a hiperperszonális modellben leírtaknak megfelelően) vagy éppen csökken- ti azt (az objektív én-tudatosság elméletéből kiindulva). Az eredmények gyakran ellentmondásosak ugyan, de jelzik, hogy az önértékelés a Facebook használatának minősége által erősen meghatározott, vagyis alakulását befolyásolja, hogy a felhasz- nálók milyen indíttatásból használják az oldalt, mennyi időt töltenek facebookozással naponta, és azt milyen aktívan teszik. 134 Meghatározottsága ugyanakkor a felhasználó neme által is befolyásolt, hiszen a nők és férfak közösségi oldalakon tanúsított magatartása és önértékelésének ala- kulása eltérő. 135 129 Laura E. Buffardi – W. Keith CaMpBell: Narcissism and Social Networking Web Sites. Personality & Social Psychology Bulletin 34, 10 (2008). 1303–14. 130 MehdiZadeh i. m. (112. lj.) 22. 131 PaneK et al. i. m. (128. lj.) 26. 132 Tracii Ryan – Sophia Xenos: Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage. Computers in Human Behavior 27, 5 (2011). 133 Nathan Hurst: Excessive Facebook Use Can Damage Relationships, 2013. http://munews.mis- souri.edu/news–releases/2013/0606-excessive-facebook-use-can-damage-relationships-mu-study-finds 134 Jennifer CrocKer – Riia K. Luhtanen – M. Lynne Cooper – Alexandra Bouvrette: Contingencies of self-worth in college students: Theory and measurement. Journal of Personality and Social Psychology 85, 5 (2003). 894–908. 135 Erin Sahlstein – Mike Allen: Sex Differences in Self­Esteem: A Meta­Analytic Assessment. Interpersonal Communication Research (2002). 59.
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290