Page 276 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 276
274 Médiaszocializáció nek. Goffmann érvelése szerint a megtévesztő szerepjátszásnak vannak bizonyos jelzői, melyeket a szemtől szembeni kommunikáció során érdemes fgyelemmel kí- sérni. Ilyen például egy nem helyzethez illő cselekedet, kifejezés, lebukás egy régi ismeretségnek köszönhetően, de akár egy véletlen baki, elszólás is sikertelenséghez vezethet. Önmagunk bemutatásának szükséglete ugyancsak a közösségi oldalak támoga- tását élvezi, ahol önmagunkról képek, lájkok, megosztások segítségével tudunk in- formációt közölni. A közösségi oldalak népszerűsége a kapcsolati háló kiépítésén 91 és azok ellenőrzésén túl abban is rejlik, hogy a felhasználók megalkothatják saját 92 profljukat, és dönthetnek arról, hogy az a többi felhasználó számára hozzáférhető legyen-e A közösségi oldalak nyújtotta lehetőségekkel élve a felhasználók bármi- 93 lyen képet kialakíthatnak magukról, gyakran a valós énjüktől eltérő, idealizált képet. Elég, ha csak a párt találni vágyó egyedülállókra vagy a munkát kereső pályakez- dőkre gondolunk, amint csinosnak, nyitottnak, illetve határozottnak, versenyképes- nek igyekeznek tűnni. Noha a közösségi oldalakon az esetek többségében arcunk 94 és nevünk vállalásával vagyunk jelen, sokan döntenek amellett, hogy nem adják fel ano nimitásukat, amire az interneten keresztül ugyancsak lehetőségük van. Goffman szerint a szerepjátszásnak és félrevezetésnek csak a szégyen és bűntudat érzése, ese tenként a félelem szabhat gátat. Sokak számára azonban vonzó az internetes világban, hogy félrevezethetnek, szerepet játszhatnak, túlozhatnak, féligazságokkal do bálózhatnak és élhetnek vissza általa, minden következmény és anonimitásuk feladása nélkül. Hiszen nincsenek szemtől szembeni interakciók, a kommunikáció és információ megosztása akár képek és hangok nélkül is végbemehet, ami gátlás- talanná teheti az egyént és félelemtől mentessé a szituációt. Az internet révén tehát bárki lehet az és olyan, aki és amilyen akar, amit mi sem bizonyít jobban, mint az online szerepjátékok széles körű és töretlen népszerűsége. Az ember a különböző identitásokba bújva a valós élet nyújtotta lehetőségekhez képest sokkal gyorsabban, sűrűbben és következményektől mentesen próbálhat ki személyiségeket, helyzeteket, szituációkat. Úgynevezett felfedezéseket tehet önmagáról, megnyilvánulásairól, és az ezekre kapott reakciókról úgy, hogy a felvett identitásba belehelyezkedve tulaj- donképpen megtévesztést végez. 95 Ahhoz, hogy énünket minél jobb színben tüntessük fel a Facebookon, többféle eszköz közül válogathatunk. Ezek közül kiemelt fontosságúak a magunkról feltöltött képek. A képek én-bemutatásban betöltött szerepéről és jelentőségéről a követke- zőkben írunk. 91 VesZelsZKi i. m. (65. lj.) 11. 92 Danah M. Boyd – Nicole B. Ellison: Social network sites: Definition, history and scholarship. Journal of ComputerMediated Communication 13 (2007). 210–230. 93 nadKarni–hofMann i. m. (84. lj. ) 15. 94 Denti et al. i. m. (75. lj.) 14. 95 Patricia Wallace: Az internet pszichológiája. Budapest, Osiris, 2004.