Page 272 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 272
270 Médiaszocializáció Ezen belül a csak Facebook-használattal töltött idő 566%-os növekedést mutatott, vagyis 20,5 milliárd percet töltöttek a weboldalon az internetezők. A Facebook 1-2 éven belül globális növekedésre tett szert, melyet többnyelvűsége is segített. 72 3.1. Nemi különbségek a Facebook használatában Az internethasználatban általános megkülönböztetéseket tettek a férfakra és nőkre vonatkozóan. Dán fatalok vizsgálata kapcsán például azt találták, hogy míg a lányok inkább a kapcsolatépítés és fenntartás céljából használják az internetet, addig a fúk netes játékalkalmazásokkal töltik idejüket. A lányokra vonatkozó megállapítást 73 támasztják alá azok a megfgyelések, melyek szerint a gyengébb nem képviselői számára nagyon fontos a kapcsolataik feletti és az önmagukról kialakítani kívánt kép feletti állandó és folyamatos kontroll, melyre az internetes kapcsolatfenntartás kiválóan alkalmas Egy nagy kiterjedésű svéd kutatásban például azt találták, hogy 74 a nők majdnem 20 perccel (81 perc) több időt töltenek Facebook-használattal napon- ta, mint a férfak (64 perc). Ez az idő a nők internethasználatának 35,7%-át, míg a férfakénak 16,1%-át teszi ki. A dán kutatáshoz hasonlóan a szerzők a Facebook- használat motivációjaként itt is a nők kapcsolati funkció iránti preferenciáját írták le A magyar átlagokat tekintve a legfrissebb adatok szerint a magyar Facebook- 75 felhasználók 48%-a férf és 52%-a nő, Portugáliában az arány 50–50%, és Görög- országban 55–45%. 76 A nemek eloszlásán túl a Facebook-használat minőségében és a másik nem meg- ítélésében is felfedezhetők nemi különbségek. A nők nagyobb mértékben vonódnak be a különféle Facebookon végezhető tevékenységekbe és a férfakhoz képest na- gyobb aktivitással jellemezhetőek, és több időt töltenek azzal, hogy profljukat ala- kítgassák, csinosítgassák. Továbbá, míg a férfakra inkább mások provokálása jel- lemző, a nők többet írnak az érzéseikről és gondolataikról. A Facebookon több időt el töltő nők közül sokan kevésbé boldognak érzik magukat, és kevésbé elégedettek életükkel. A férfak esetében ilyenfajta összefüggésről nem számoltak be. A fér- 77 72 KirKpatricK i. m. (70. lj.) 12., 301. 73 Lavender B Tufte: „Girls in the new media landscape.” Nordicom Review 24 (1), (2003). 71–78. 74 Lynn C. Schofield: The Constant Contact Generation. Exploring Teen Friendship. Idézi LásZló Paulina: Posztolok, tehát vagyok. Serdülőkorú lányok Facebookos önreprezentációja. Szegedi Tudományegyetem, 2005. 75 Leif Denti – Isak BarBopoulos – Ida Nilsson – Linda HolMBerg – Magdalena Thulin – Malin WendeBlad – Lisa AndÉn – Emelie Davidsson: Sweden’s Largest Facebook Study. Gothenburg Research Institute. School of Business, Economics and Law at University of Gothenburg, 2012. 76 www.socialbakers.com 77 Michael A. Stefanone – Derek LacKaff – Devan Rosen: We’re all stars now: Reality television, Web 2.0, and mediated identities. http://www.academia.edu/5893351/Were_All_Stars_Now_Reality_ Television_Web_2.0_and_Mediated_Identities
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277