Page 269 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 269
visy petra: Énkép és önértékelés a web 2.0 korában 267 csoport azt találta, hogy azok a gyerekek, akik naponta több mint 2 órát töltenek 58 a tévé előtt, alacsonyabb önértékeléssel jellemezhetőek, mint azok, akik kevesebb mint 1 órát tévéznek egy nap. Olyan további eredményekről is beszámoltak, melyek a tévében látottak feldolgozása és az azt követő magatartás, valamint az önértékelés között együtt járást mutattak. Az eredmények értelmében az alacsony önértékelésű gyerekek többet utánozták, amit a flmben láttak (a kifejezetten a proszociális visel- kedést), összehasonlítva a magasabb önértékelésű gyerekekkel. A magas önértéke- lésű fúk inkább utánozták az antiszociális tevékenységeket, mint a lányok és az alacsony önértékelésű fúk. A nők elégedettségét befolyásoló médiahatásokkal 59 foglalkozó tanulmányok elsősorban a divatmagazinokra és televíziós reklámokra fókuszáltak sokáig, és csak ritkán foglalkoztak a televíziós műsorokkal. Egy tanul- mány szerzői olyan televíziós műsorok elégedettségre tett befolyását vizsgálták, melyek vékony és fzikailag kiemelkedően attraktív karaktereket jelenítettek meg. Az eredmények a vizsgálati személyek elégedettségére tett kedvezőtlen hatásról tanúskodtak. Az utóbbi időben a vékony emberek pozitívabb értékelést kapnak 60 a társadalom tagjaitól, mint a túlsúlyos személyek, így előbbi felfelé, utóbbi lefelé történő társas összehasonlítást eredményez, csökkentve, illetve növelve ezzel az 61 önértékelés szintjét. Richins vizsgálataiban azt találta, hogy a nők sokkal kevésbé elégedettek külsejükkel, miután egy reklámban vékony és csinos női modelleket látnak Bizakodásra ad okot azonban, hogy egy pár éve megjelent tanulmány 62 eredményei szerint már egy, a médiában szereplő ideálok valótlanságát bemutató néhány perces kisflm is preventív erővel bírhat a kedvezőtlen társas összehasonlí- tásból fakadó, a testtel való elégedetlenség növekedésével szemben. 63 Míg a korábbi médiumok (televízió, rádió, sajtó) esetében a befogadó passzív részese az információáramlásnak, és nincs lehetősége a látottakra és hallottakra közvetlenül reagálni, addig az internet nagy hozadéka a két- vagy többirányú kom- 58 Sze Pui Pamela Tin – Daniel Sai Yin Ho – Kwong Hak MaK – Ka Leung Wan – Tai Hing LaM: Association Between Television Viewing and Self-Esteem in Children. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics 33, 6, (2012). 479–485. 59 Stanley J. Baran: Pro and Antisocial Television Content and Modeling by High and Low Self Esteem Children. Annual Meeting of the Central States Speech Association, 1974. 60 Stephen Want – Kristin VicKers – Jennifer AMos: The Influence of Television Programs on Appearance Satisfaction: Making and Mitigating Social Comparisons to “Friends”. Sex Roles, 60, 9/10, (2009) 642–655. 61 Eleanor H. WertheiM – Susan J. Paxton – Helena K. SchutZ – Sharryn L. Muir: Why Do Adolescent Girls Watch Their Weight? An Interview Study Examining Sociocultural Pressures to Be Thin. Journal of Psychosomatic Research 42 (1997). 345–55. 62 Marsha Richins (1991): Social Comparison and the Idealized Images of Advertising. Journal of Consumer Research, 19 (1991). 71–83. 63 Emma HalliWell – Alice Easun – Diana Harcourt: Body dissatisfaction: Can a short media literacy message reduce negative media exposure effects amongst adolescent girls? British Journal of Health Psychology 16, 2 (2011). 396–403.