Page 258 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 258
256 Médiaszocializáció 8.3. Digitális identitás és az „újmagány” Az internet segítségével rendkívül könnyen és akár valós jelenlét nélkül kapcsolat- ba léphetünk másokkal. Az azonnali üzenetküldő alkalmazásokkal kommunikációnk olyanná válhat, mint egy telefonbeszélgetés: mintha valóban csevegnénk a másikkal. De ez természetesen sosem olyan, mint a valódi, személyes kapcsolódás. Az emberi motivációk évezredek óta változatlanok: a társ iránti igény, a másik fgyelme iránti vágy mindig is a viselkedés legerősebb mozgatórugója volt. Ennek kielégítése nagy részben áttevődött online színterekre, ahol ismerősök százaival léphetnénk azonnali kapcsolatba, ha szeretnénk. Ez azt a benyomást kelti bennünk, hogy folyamatosan társak vesznek körül minket, akik fgyelnek ránk, miközben lehet, hogy valójában magányosak vagyunk. 112 A digitális felületek három illúziót keltenek bennünk a másokkal való kapcsola- tainkkal összefüggésben: 113 – mindenhol fgyelnek ránk, – mindig meghallgatnak minket, – sosem kell egyedül lennünk. A másik oldalon pedig úgy érezhetjük, hogy mi is sokat foglalkozunk a másokkal való kapcsolatainkkal, hiszen nagyon sok időt töltünk azzal, hogy továbbítsuk, ked- veljük, kommenteljük mindazt, amit ők megosztottak. Csókay az „újmagány” fogalmát használja arra a jelenségre, ami az online tár- 114 sas magány következtében alakul ki: technikai eszközök segítségével kapcsolatot létesítünk egymással, ez elveszi az időt a valódi interakcióktól, és hamis tapaszta- latokat nyújt az emberek közötti kapcsolatokról. A társas élmények jó része átkerül az internetre, ami természetesen csak „mintha”-élményeket tud nyújtani: olyan, mintha fél órán keresztül beszélgettem volna a másik emberrel, de ez nagyban kü- lönbözik a valódi találkozásoktól. Ha személyesen beszélgetünk, akkor látom a non- verbális jelzéseit (és nem kell emotikonok segítségével azonosítanom, hogy most viccelt-e vagy sem), a környezet, amiben vagyunk, további adalékokat szolgáltat a beszélgetéshez stb. A „digitális identitások” közötti kommunikáció kényelmesnek tűnhet, de sokszor több erőfeszítést igényel, mint a való életben történő találkozás. Ha fzikailag jelen vagyunk valahol, azzal már magunkra vonjuk a beszélgetőpartnerünk fgyelmét. Online térben (főleg, ha a másik személlyel még sosem volt offine találkozásunk) a másik fgyelméért folyamatosan harcolnunk kell. Csevegés közben a másik való- 112 csóKay Ákos: http://pcworld.hu/kozosseg/az-internet-tarsadalmi-hatasai-online-nemzedek.html, é n 113 http://kepiras.com/2014/08/horvath-dorka-digitalis-identitas/ 114 http://www.slideshare.net/CsokayAkos/az-jmagny-mk-27852177