Page 259 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 259
Berta judit: Identitásfejlődés serdülőkorban 257 színűleg mást is csinál, így nem kizárólag a mi szavainkra fog koncentrálni, emellett (ha még sosem találkoztunk, vagy éppen rég láttuk egymást) nincs rólunk más benyomása, mint amit online kialakítunk benne. Ez folyamatos jelenlétet és fgyel- met igényel részünkről: hogy azzal, amit írunk, pozitív képet formáljunk, és folya- matosan fenntartsuk az érdeklődést. 115 Mindez nagy hatást gyakorol az identitás társas összetevőire: a saját magamról alkotott képnek fontos része az, hogy kiket tartok barátaimnak, milyen minőségű kapcsolatot ápolok velük, milyen közös tevékenységekben veszünk részt, hogyan jelzik vissza a viselkedésemet stb. Ha ez a tapasztalati anyag leszűkül az online jelenlét időrabló hatása miatt, és dominánsan arra a benyomásra kell támaszkodnom, amit az interneten keresztül kapok, akkor a személyes kapcsolataimról, a társas támogatottságomról téves képet alakíthatok ki, és így saját digitális működésem torzíthatja az identitásommal kapcsolatos ismereteimet. 9. Összegzés A hétköznapi tevékenységek egyre több aspektusa tevődik át online színtérre, és ennek értelmében életünk egyre több területe válik az internet részévé. Egyre több összefonódás jön létre a két világ között, és ennek következményeként a kettő kö- zötti különbségek is elmosódóban vannak. Kis túlzással naponta jönnek létre újabb és újabb felületek, amelyek újabb és újabb lehetőséget biztosítanak digitális identi- tásunk bemutatására, sőt ezek gyakran automatikusan össze is kapcsolják a rólunk szóló információkat. Az interneten való jelenlétünk nem kizárólag saját döntésün- 116 kön múlik, és nem csak magunk esetében kell előre gondolkodnunk arról, hogy mi kerülhet ki online térbe, és mi nem. Most tanuljuk meg azt is, hogy aszimmetrikus (pl. szülő-gyerek) vagy szimmetrikus (pl. férj-feleség) viszonylatban ki döntheti el, hogy milyen információ érhető el a másik félről. Fokozottabb fgyelmet kell for- 117 dítanunk arra, hogy kinek milyen hozzáférést engedünk digitális énünkhöz (vagy rajtunk keresztül másokéhoz), és mely területeket próbálunk meg kivonni az inter- netes kitettség alól. E döntések meghozatalához sokat kell tudnunk az online világ működéséről, amelynek sok más egyéb szabályszerűségét is csak most fedezzük fel. 115 turKle i. m. (89. lj.). 116 stadler i. m. (52. lj.). 117 fehÉr i. m. (50. lj.).
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264