Page 42 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 42
40 Médiaszocializáció 5. Visszatekintő: Média és agresszió 5.1. Médiaerőszak és gyerekek: a pszichológiai vizsgálatok konklúziói A bevezetőben jelzett szándékunk szerint a korábbi fókuszpontok kutatási eredmé- nyeinek és levont következtetéseinek bemutatásával kettős célunk van. Egyrészt a korábbi értelmezések gyakran már jelzik a felfogások változásának irányát, és nemegyszer tartalmazzák a később felmerülő gondolatkörök csíráit. Másrészt az eredmények számos esetben újraértelmezhetők az újabb nézőpontok fényében. Mint a következőkben látjuk, ez különösen igaz az egyik legtöbbet vizsgált jelenség, a médiaerőszak gyerekekre gyakorolt hatását illetően. Az empirikus munkák túlnyomó többsége ezen a területen is a televízió hatásá- val foglalkozik, ezért az alábbi elemzés elsősorban az e téren végzett vizsgálatok konklúzióit fogja össze. McLeod és Reeves munkájának részletesebb ismerteté- 63 64 sét azért tartjuk tanulságosnak, mert az a téma empirikus vizsgálatának nagy hal- mazában kifnomult példának tekinthető. A szerzők összegző elemzésükben a pszi- chológiai hatásvizsgálatok során az alábbi lépéseket javasolják: – a médiatartalom vizsgálata és elemzése, – a médiával és az adott médiatartalommal való találkozás („exposure”) kontrollja és mérése: vizsgálati eljárások, – a médiafogyasztás következményeinek meghatározása, – a fogyasztás és a következmény közti kapcsolatot magyarázó feltételek és folya- matok meghatározása, mérése és interpretációja. 5.2. A médiatartalom elemzése A tartalomelemzések kimutatták, hogy az agresszió médiamegjelenítései csokorba gyűjthető sajátossággal rendelkeznek, és ezek a jellemzők a média hatásában jelen- tős szerepet játszanak. Alább egy kiterjedt, a televíziós műsorokra vonatkozó tarta- lomelemzés konklúzióit mutatjuk be. A televíziós erőszak-ábrázolás sajátosságai (Singer és Singer adataira támasz kodva) 65 – A tv-ben bemutatott erőszak gyakran dicsőített: A tv-programok 60%-a mutat be erő szakot. Az erőszakos cselekedetek 40%-át a „jófúk”, a „pozitív” szereplők követik el 63 Ulla carlsson – Cecilia von feilitZen (eds): Children and Media Violence. Yearbook, by the UNESCO International Clearing House on Children and Violence on the Screen, 1998. 64 Jack M. Mcleod – Byron reeves: On the nature of mass media effects. In: Stephen B. Withey – Ronald P. aBeles (eds): Television and Social Behavior: Beyond Violence and Children. Hillsdale, NJ, Erlbaum, 1981. 17–54. 65 singer–singer i. m. (18. lj.).